29/12/18

ΑΞΟΝΕΣ ΑΤΡΑΚΤΟΙ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ


1 Τι ονομάζεται άτρακτος, τι άξονας και τι στροφέας, ποιος είναι ο βασικός σκοπός του καθενός;

Άτρακτος ονομάζεται κάθε ράβδος που περιστρέφεται μεταφέροντας ροπή. Η άτρακτος καταπονείται σε στρέψη και κάμψη.
Άξονας ονομάζεται κάθε ράβδος γύρω από την οποία περιστρέφονται άλλα εξαρτήματα. Ο άξονας καταπονείται σε κάμψη.
Στροφείς ονομάζονται τα σημεία της ατράκτου ή του άξονα όπου δημιουργείται συνεργασία (επαφή και περιστροφή) με άλλα στοιχεία.
Σκοπός των ατράκτων είναι μέσω της δυνατότητάς τους να φέρουν καμπτικά φορτία και της περιστροφής τους να μεταφέρουν ροπή από κάποιο σημείο τους σε κάποιο άλλο.
Οι άξονες δεν μεταφέρουν στρεπτικά φορτία όπως οι άτρακτοι παρά μόνο καμπτικά.

2 Σε τι διαφέρει η άτρακτος από τον άξονα;
Οι άξονες δεν μεταφέρουν στρεπτικά φορτία όπως οι άτρακτοι παρά μόνο καμπτικά. Επομένως η  άτρακτος καταπονείται σε στρέψη και κάμψη. Ενώ ο άξονας καταπονείται μόνο σε κάμψη.

3 Τύποι και κατηγορίες ατράκτων αξόνων.

Από το εμπόριο μπορούμε να προμηθευτούμε :
Άξονες τελείως κυλινδρικούς συμπαγείς ή διάτρητους σε τυποποιημένες διαμέτρους.
Οι άτρακτοι-άξονες είναι δυνατό να κατεργαστούν σε εργαλειομηχανές (τόρνους – φρέζες) ώστε να διαμορφωθούν στο επιθυμητό σχήμα.
Οι πιο συνηθισμένες διαμορφώσεις που μπορούν να πάρουν οι άτρακτοι-άξονες μετά την κατεργασία τους σε εργαλειομηχανές είναι:
Να αποκτήσουν διαβαθμίσεις στην διάμετρό τους, να διαμορφωθούν σφηναύλακες, και εσωτερικές οπές να κοπούν γρανάζια, έκκεντρα, πολύσφηνα, σπειρώματα κ.τ.λ.

4 Από ποια υλικά κατασκευάζονται οι άξονες – άτρακτοι ανάλογα με την χρήση τους;

Τα υλικά κατασκευής των ατράκτων εξαρτώνται από τα γεωμετρικά τους χαρακτηριστικά και από το μέγεθος των φορτίων που φέρουν.
Τα υλικά κατασκευής των ατράκτων-ατράκτων είναι:
Για συνηθισμένες περιπτώσεις χάλυβας St50 ή St60.
Για ειδικές κατασκευές κράματα χαλύβων με Cr, Ni, Mg, Mo,W, V,Ti,Co.
Ειδικοί χάλυβες οι οποίοι μπορούν να υποστούν Μαρτενσιτική βαφή όπως ARNE, RIGOR, SVERKER, ORVAL, CRANE, IMPAX, STAVAX, MARAX.
Χαρακτηριστικό των ειδικών χαλύβων από τους οποίους κατασκευάζονται οι άτρακτοι είναι ότι μπορούν να υποστούν Μαρτενσιτική βαφή με αποτέλεσμα να αυξηθεί η αντοχή τους και η επιφανειακή σκληρότητα μεν αλλά να γίνούν περισσότερο εύθραυστοι στα κρουστικά φορτία.

5 Ποια είναι τα χαρακτηριστικά που πρέπει να εκτιμηθούν για την επιλογή ενός υλικού;

Τα χαρακτηριστικά που πρέπει να εκτιμηθούν για τη επιλογή ενός χάλυβα με σκοπό την κατασκευή ατράκτου - άξονα είναι: αντοχή σε εφελκυσμό - θλίψη, αντοχή στην τριβή, επιφανειακή σκληρότητα, δυσθραυστότητα κατεργασιμότητα, ικανότητα λείανσης, ικανότητα θερμικής κατεργασίας.

6 Ποιες κατεργασίες πρέπει να υποστούν τα σημεία στηρίξεις των ατράκτων και γιατί;

Τα σημεία στήριξης των αξόνων στους τριβείς κύλισης ή ολίσθησης (στροφείς) πρέπει να λειανθούν. Η λείανση γίνεται για να μειωθεί η επιφανειακή τραχύτητα των στροφέων ώστε να μειωθεί ο συντελεστής τριβής αλλά και για να επιτευχθεί ακρίβεια στην διάσταση του στροφέα.
Η διάσταση της διαμέτρου της ατράκτου στο σημείο του στροφέα πρέπει να βρίσκεται μέσα στα όρια ανοχών που απαιτούνται για την σωστή τοποθέτησή της στον εσωτερικό δακτύλιο των εδράνων κύλισης.

7 Ποια είναι τα είδη των στροφέων που συνήθως διαμορφώνονται στους άξονες- ατράκτους;

Τα είδη των στροφέων που διαμορφώνονται σε άξονες-ατράκτους είναι:
α Ακραίοι εγκάρσιοι ή μετωπικοί
β Ενδιάμεσοι εγκάρσιοι
γ Σφαιρικοί
δ Αξονικοί
ε Κωνικοί κοχλιωτοί
  
8 Τι γνωρίζετε για τις συνθήκες λειτουργίας και την καταπόνηση των ατράκτων;

Οι άξονες καταπονούνται μόνο σε κάμψη
Οι άτρακτοι καταπονούνται σε ταυτόχρονη κάμψη και στρέψη
Σε στρέψη υπόκειται η άτρακτος για να μεταφέρει την απαιτούμενη ροπή. Σε κάμψη υπόκειται η άτρακτος λόγω των εγκάρσιων φορτίων που μεταφέρει.
Η συγκέντρωση τάσεων, προκαλείται στα σημεία της ατράκτου που υπάρχουν διαβαθμίσεις εγκοπές κ.τ.λ. Η μικρή ακτίνα καμπυλότητας έχει σαν αποτέλεσμα να μειώνει την συγκέντρωση τάσεων που προκαλούνται στα σημεία της ατράκτου που υπάρχουν διαβαθμίσεις εγκοπές κ.τ.λ.
Οι στροφείς πρέπει να υπολογίζονται σε αντοχή σε θέρμανση (λόγω τριβής) και σε ειδική(επιφανειακή) πίεση.

9 Τι γνωρίζετε για την συγκέντρωση τάσεων και τι κάνομε για την αντιμετώπισή της

Προκαλείται στα σημεία της ατράκτου που υπάρχουν διαβαθμίσεις εγκοπές κ.τ.λ. Κατά τον υπολογισμό της ατράκτου σε δυναμική καταπόνηση η παράμετρος αυτή θα πρέπει να λαμβάνεται υπόψη γιατί είναι σημαντική. Η μικρή ακτίνα καμπυλότητας έχει σαν αποτέλεσμα να μειώνει την συγκέντρωση τάσεων που προκαλούνται στα σημεία της ατράκτου που υπάρχουν διαβαθμίσεις εγκοπές κ.τ.λ.

10 Τι γνωρίζετε για το βέλος κάμψης.

Σημαντικό χαρακτηριστικό της λειτουργίας των ατράκτων είναι το βέλος κάμψης που αποκτούν από τις εγκάρσιες δυνάμεις που δέχονται κατά την συνεργασία τους με στοιχεία άλλων ατράκτων.
Το βέλος κάμψης των ατράκτων είναι μεγάλο όταν η διάμετρος της ατράκτου είναι μικρή και το μήκος της είναι μεγάλο. Το μεγάλο βέλος κάμψης προκαλεί κακή συνεργασία μεταξύ των οδοντωτών τροχών και υπερθέρμανση των εδράνων λόγω της γωνιακής θέσεις που παίρνουν οι στροφείς εξαιτίας του σημαντικού βέλους κάμψης.
Κατά τον σχεδιασμό των αξόνων-ατράκτων εκείνο που επίσης πρέπει να προσεχθεί εκτός από το βέλος κάμψης είναι και η θερμοκρασία λειτουργίας τους.

11 Γιατί πρέπει να δίνεται ιδιαίτερη σημασία στην θερμοκρασία λειτουργίας των ατράκτων;

Κατά τον σχεδιασμό των αξόνων-ατράκτων εκείνο που επίσης πρέπει να προσεχθεί εκτός από το βέλος κάμψης είναι και η θερμοκρασία λειτουργίας τους. Η θερμοκρασία λειτουργίας των αξόνων-ατράκτων είναι σχετικά υψηλή
Η υψηλή θερμοκρασία λειτουργίας των αξόνων-ατράκτων προκαλεί διαστολή των ατράκτων και πρέπει κατά τον σχεδιασμό τους να παρέχεται η δυνατότητα αξονικής ελευθερίας κίνησης.
Η καλή λειτουργία των ατράκτων στηρίζεται στην ικανοποιητική λίπανση των εδράνων γι΄ αυτό θα πρέπει να γίνεται συνεχείς έλεγχος της δυνατότητας λίπανσής τους.

12 Ποια είναι η αιτία από την οποία προκαλείται η κόπωση της ατράκτου; Από ποιους λόγους κινδυνεύει αυτή να καταστραφεί;

Αν έχομε μια άτρακτο που δέχεται εγκάρσιο φορτίο Ρ, βλέπουμε  ότι η "κάτω ίνα" της εφελκύεται. Καθώς όμως η άτρακτος περιστρέφεται, η ίδια ίνα θα γίνει σε λίγο (σε μισή στροφή) "πάνω ίνα" και θα υποστεί θλίψη, στη συνέχεια θα γίνει πάλι "κάτω" και πάλι θα εφελκύεται και ούτω καθεξής. Αυτή η επαναλαμβανόμενη φόρτιση των ινών της ατράκτου σε εφελκυσμό και θλίψη ονομάζεται κόπωση και είναι, δυναμι­κή καταπόνηση (όχι στατική όπως η κάμψη).
Μια άτρακτος κινδυνεύει να καταστραφεί για τους εξής λόγους:
λόγω της κόπωσης των εξωτερικών ινών της και λόγω στρέψης
Επικίνδυνη ή κρίσιμη ονομάζεται η διατομή της ατράκτου που από την ανάλυση προκύπτει ότι δέχεται την μεγαλύτερη φόρτιση.

13 Ποια είναι η επικίνδυνη διατομή σε μία άτρακτο στην περίπτωση της κόπωσης και ποια στην περίπτωση της στρέψης;

Ο υπολογισμός της ατράκτου σε κόπωση και σε στρέψη (αλλά και σε απλή κάμψη) γίνεται για την διάμετρο που αντιστοιχεί στην επικίνδυνη ή κρίσιμη διατομή.
Στην περίπτωση της κόπωσης επικίνδυνη διατομή είναι εκείνη στην οποία δημιουργείται η μέγιστη καμπτική ροπή
Στην περίπτωση της στρέψης επικίνδυνη διατομή είναι εκείνη στην οποία δημιουργείται η μέγιστη στρεπτική ροπή

14 Για ποια διάμετρο υπολογίζεται η άτρακτος σε αντοχή;

Ο υπολογισμός της ατράκτου σε κόπωση και σε στρέψη (αλλά και σε απλή κάμψη) γίνεται για την διάμετρο που αντιστοιχεί στην επικίνδυνη ή κρίσιμη διατομή.

15 Τι ονομάζεται μηχανή; Πως παράγεται το μηχανικό έργο;

Μηχανή είναι μια διάταξη (κατασκευή) που μετατρέπει ενέργεια από κάποια μορφή σε κάποια άλλη. Το μηχανικό έργο "παράγεται" από μια δύναμη που μετακινεί το σημείο εφαρμογής της. Το έργο τότε είναι W = Fl, όπου Wτο έργο, Fη δύναμη και L η μετακίνηση.

16 Ποιο είναι το πλεονέκτημα της περιστροφικής κίνησης σε σχέση με την ευθύγραμμη και την ευθύγραμμη παλινδρομική κίνηση;

Η ανάγκη για "παραγωγή" μεγάλης ποσότητας έργου επιβάλλει πολύ μεγάλες μετακινήσεις του σημείου εφαρμογής της δύναμης, αφού το μέγεθος της δεν μπορεί να έχει απεριόριστα μεγάλες τιμές. Οι διαστάσεις όμως των μηχανών και των χώρων λειτουργίας τους είναι περιορισμένες. Έτσι επιβάλλεται ως εφικτή μορφή ευθύγραμμης μετακίνησης μεγάλου μήκους, η παλινδρομική. Αυτή όμως έχει ένα σημαντικό μειονέκτημα: περιοδικά μηδενίζεται η ταχύτητα (σταματάει η κίνηση) στα σημεία αλλαγής φοράς και κατά συνέπεια η "παραγωγή" έργου δεν είναι ομαλή και συνεχής.
Η περιστροφική κίνηση όμως μπορεί να δώσει ομαλή και συνεχή μετακίνηση απεριόριστου μήκους χωρίς μεγάλες διαστάσεις μηχανισμών. Είναι είτε κύρια κίνηση μηχανών και εργομηχανών (στροβιλομηχανές, ηλεκτροκινητήρες, αντλίες), είτε προ­κύπτει από μετατροπή της κύριας κίνησης με το μηχανισμό διωστήρα - στροφάλου (παλινδρομικές μηχανές).

17 Από ποια αιτία περιστρέφονται οι άτρακτοι; πως παράγεται η ροπή;

Το αίτιο της περιστροφικής κίνησης είναι η ροπή, η μετάδοση της οποίας, από το σημείο "παραγωγής" στο σημείο αξιοποίησης, είναι αρκετά εύκολη.

1 Άτρακτος ονομάζεται κάθε ράβδος που περιστρέφεται μεταφέροντας ροπή, η άτρακτος καταπονείται σε στρέψη και κάμψη
Σ
Λ

2 Άξονας ονομάζεται κάθε ράβδος γύρω από την οποία περιστρέφονται άλλα εξαρτήματα, ο άξονας καταπονείται σε κάμψη
Σ
Λ

3 Στροφείς ονομάζονται τα σημεία της ατράκτου ή του άξονα όπου δημιουργείται συνεργασία (επαφή και περιστροφή) με άλλα στοιχεία.
Σ
Λ

4 Σκοπός των ατράκτων είναι

α. Μέσω της δυνατότητας τους να φέρουν καμπτικά φορτία και της περιστροφής τους να μεταφέρουν ροπή από κάποιο σημείο τους σε κάποιο άλλο.

β. Να φέρουν διάφορα εξαρτήματα όπως γρανάζια τροχαλίες πολύσφηνα κ.τ.λ. και να τα περιστρέφουν

γ. Να μεταφέρουν καμπτικά φορτία από κάποιο σημείο τους σε κάποιο άλλο εξάρτημα

δ. Τίποτα από τα παραπάνω

5 Οι άξονες δεν μεταφέρουν στρεπτικά φορτία όπως οι άτρακτοι παρά μόνο καμπτικά
Σ
Λ

6 Από το εμπόριο μπορούμε να προμηθευτούμε

α. Άξονες οποιασδήποτε μορφής και διαμέτρου έτοιμους για χρήση

β. Άξονες τελείως κυλινδρικούς συμπαγείς ή διάτρητους έτοιμους για χρήση

γ. Άξονες τελείως κυλινδρικούς συμπαγείς ή διάτρητους σε τυποποιημένες διαμέτρους

δ Άξονες οποιασδήποτε μορφής σε τυποποιημένες διαμέτρους.

7 Οι άτρακτοι-άξονες είναι δυνατό να κατεργαστούν σε εργαλειομηχανές (τόρνους -φρέζες) ώστε να διαμορφωθούν στο επιθυμητό σχήμα
Σ
Λ

8 Οι πιο συνηθισμένες διαμορφώσεις που μπορούν να πάρουν οι άτρακτοι-άξονες μετά την κατεργασία τους σε εργαλειομηχανές είναι

α. Να αποκτήσουν διαβαθμίσεις στην διάμετρο τους, να διαμορφωθούν σφηναύλακες και εσωτερικές οπές

β. Να κοπούν γρανάζια, έκκεντρα, πολύσφηνα, σπειρώματα κ.τ.λ.

γ. Όλα τα παραπάνω

δ. Τίποτα από τα παραπάνω

9 Τα υλικά κατασκευής των ατράκτων εξαρτώνται από τα γεωμετρικά τους χαρακτηριστικά και από το μέγεθος των φορτίων που φέρουν
Σ
Λ

10 Τα υλικά κατασκευής των ατράκτων-ατράκτων είναι

α. Για συνηθισμένες περιπτώσεις χάλυβας St50 ή St60. Για ειδικές κατασκευές κράματα χαλύβων με Cr, Ni, Mg, Mo,W, V,Ti,Co. Ειδικοί χάλυβες οι οποίοι μπορούν να υποστούν Μαρτενσιτική βαφή όπως ARNE, RIGOR, SVERKER, ORVAL, CRANE, IMP AX, STAVAX, MARAX.

β. Για συνηθισμένες περιπτώσεις χυτοσίδηρος ή ορείχαλκος η συνθετικά υλικά . Για ειδικές κατασκευές κράματα χαλύβων με Cr, Ni, Mg, Mo,W, V,Ti,Co. Ειδικοί χάλυβες οι οποίοι μπορούν να υποστούν Μαρτενσιτική βαφή όπως ARNE, RIGOR, SVERKER, ORVAL, CRANE, IMP AX, STAVAX, MARAX

γ. Για συνηθισμένες περιπτώσεις χάλυβας St50 ή St60. Για ειδικές κατασκευές κράματα χαλύβων με Cr, Ni, Mg, Mo,W, V,Ti,Co. Ειδικοί χάλυβες οι οποίοι μπορούν να υποστούν μηχανικές κατεργασίες ARNE, RIGOR, SVERKER, ORVAL, CRANE, IMP AX, STAVAX, MARAX "

δ. Για συνηθισμένες περιπτώσεις χυτοσίδηρος ή ορείχαλκος. Για ειδικές κατασκευές κράματα χαλύβων με Cr, Ni, Mg, Mo,W, V,Ti,Co. Ειδικοί χάλυβες οι οποίοι μπορούν να υποστούν στρέψη και εφελκυσμό όπως ARNE, RIGOR, SVERKER, ORVAL, CRANE, IMPAX, STAVAX, MARAX

11 Χαρακτηριστικό των ειδικών χαλύβων από τους οποίους κατασκευάζονται οι άτρακτοι είναι ότι μπορούν να υποστούν Μαρτενσιτική βαφή με αποτέλεσμα

α. Να μειωθεί η αντοχή τους και η επιφανειακή σκληρότητα με αποτέλεσμα να γίνουν περισσότερο εύθραυστοι στα κρουστικά φορτία

β. Να αυξηθεί η αντοχή τους και η επιφανειακή σκληρότητα με αποτέλεσμα να γίνουν περισσότερο εύθραυστοι στα κρουστικά φορτία

γ. Να μειωθεί η αντοχή τους και να αυξηθεί η επιφανειακή σκληρότητα με αποτέλεσμα να γίνουν περισσότερο εύθραυστοι στα κρουστικά φορτία

δ. Να αυξηθεί η αντοχή τους και να μειωθεί η επιφανειακή σκληρότητα με αποτέλεσμα να γίνουν περισσότερο εύθραυστοι στα κρουστικά φορτία

12 Συμπληρώστε την φράση

Τα σημεία στήριξης των αξόνων στους τριβείς …………………..……..... ή ……………………………... δηλ οι ……..…..………. πρέπει να ………..……...…………… σε κατάλληλα .........................……….. μηχανήματα.
Στόχος της ……………………..……….. των ……………………………………. είναι η μείωση της επιφανειακής …………………………….. ώστε να μειωθεί ο …………………………………………………. Αυτό είναι σημαντικό για την καλή συνεργασία των ατράκτων με τα έδρανα ……………….. αλλά και για την επίτευξη ακρίβειας στην διάσταση.

13 Η διάσταση της διαμέτρου της ατράκτου στο σημείο του στροφέα πρέπει να είναι

α. λίγο μεγαλύτερη από αυτή του τριβέα για να έχουμε συναρμογή σύσφιξης χωρίς τζόγους

β. να είναι λίγο μικρότερη από αυτή του τριβέα για να περνά εύκολα μέσα σε αυτόν και κατόπιν στερεώνονται με κάποιον από τους γνωστούς τρόπους

γ. πρέπει να βρίσκεται μέσα στα όρια ανοχών που απαιτούνται για την σωστή τοποθέτηση της στον εσωτερικό δακτύλιο των εδράνων κύλισης

δ. πρέπει να βρίσκεται μέσα στα όρια ανοχών που απαιτούνται αλλά ανάλογα με την περίπτωση να είναι λίγο μικρότερη ή μεγαλύτερη σε σχέση με τον εσωτερικό δακτύλιο των εδράνων κύλισης


14 Τα είδη των στροφέων που διαμορφώνονται σε άξονες-ατράκτους είναι
α
β
γ
δ
ε

15. Κάντε την πιο κάτω αντιστοίχηση

α. Οι άξονες
β. Οι άτρακτοι
γ. Σε Στρέψη
δ. Σε Κάμψη
ε. Συγκέντρωση τάσεων
στ. Η Μικρή ακτίνα
ζ. Οι Στροφείς
1. Πρέπει να υπολογίζονται σε αντοχή σε θέρμανση (λόγω τριβής) και σε ειδική(επιφανειακή) πίεση.

2. Έχει σαν αποτέλεσμα να μειώνει την συγκέντρωση τάσεων που προκαλούνται στα σημεία της ατράκτου που υπάρχουν διαβαθμίσεις εγκοπές κ.τ.λ.

3. Υπόκειται η άτρακτος λόγω των εγκάρσιων φορτίων που μεταφέρει.

4. Υπόκειται η άτρακτος για να μεταφέρει την απαιτούμενη ροπή.

5. Προκαλείται στα σημεία της ατράκτου που υπάρχουν διαβαθμίσεις εγκοπές κ. τ. λ.

6. Καταπονούνται μόνο σε κάμψη

7. Καταπονούνται σε ταυτόχρονη κάμψη και στρέψη


16 Σημαντικό χαρακτηριστικό της λειτουργίας των ατράκτων είναι το βέλος κάμψης που αποκτούν από τις εγκάρσιες δυνάμεις που δέχονται κατά την συνεργασία τους με στοιχεία άλλων ατράκτων
Σ
Λ

17 Το βέλος κάμψης των ατράκτων

α. Είναι μεγάλο όταν η διάμετρος της ατράκτου είναι μεγάλη με αποτέλεσμα αυτή να έχει μεγάλο βάρος

β. Είναι μικρό όταν η διάμετρος της ατράκτου είναι μικρή με αποτέλεσμα αυτή να έχει μικρό βάρος

γ. Είναι μεγάλο όταν η διάμετρος της ατράκτου είναι μικρή και το μήκος της είναι μεγάλο

δ. Είναι μικρό όταν η διάμετρος της ατράκτου είναι μεγάλη και το μήκος της είναι μικρό

18 Το μεγάλο βέλος κάμψης προκαλεί ………………………………...…. μεταξύ
των οδοντωτών τροχών και ………..……………… των …………………………. λόγω της γωνιακής θέσεις που παίρνουν οι στροφείς εξαιτίας του .....................................................……………………….

19 Κατά τον σχεδιασμό των αξόνων-ατράκτων εκείνο που επίσης πρέπει να προσεχθεί εκτός από το βέλος κάμψης είναι και η θερμοκρασία λειτουργίας τους
Σ
Λ

20 Η θερμοκρασία λειτουργίας των αξόνων-ατράκτων είναι σχετικά υψηλή
Σ
Λ

21 Η υψηλή θερμοκρασία λειτουργίας των αξόνων-ατράκτων προκαλεί

α. διαστολή των ατράκτων και πρέπει κατά τον σχεδιασμό τους να παρέχεται η δυνατότητα αξονικής ελευθερίας κίνησης

β. συστολή των ατράκτων και πρέπει κατά τον σχεδιασμό τους να παρέχεται η δυνατότητα αξονικής ελευθερίας κίνησης

γ. καταπόνηση των εδράνων και γι' αυτό θα πρέπει να λιπαίνονται

δ. τίποτα από τα παραπάνω

22 Η καλή λειτουργία των ατράκτων στηρίζεται στην ικανοποιητική λίπανση των εδράνων γι' αυτό θα πρέπει να γίνεται συνεχείς έλεγχος της δυνατότητας λίπανσης τους
Σ
Λ

23 Η επαναλαμβανόμενη φόρτιση των ινών της ατράκτου ονομάζεται κόπωση και είναι δυναμική καταπόνηση
Σ
Λ

24 Μια άτρακτος κινδυνεύει να καταστραφεί για τους εξής λόγους

α. γιατί περιστρέφεται με μεγάλο αριθμό στροφών

β. λόγω της κόπωσης των εξωτερικών ινών της και λόγω κάμψης

γ. λόγω της κόπωσης των εσωτερικών ινών της και λόγω στρέψης

δ. γιατί περιστρέφεται με μεγάλο αριθμό στροφών, λόγω κάμψης και λόγω στρέψης

 25 Επικίνδυνη ή κρίσιμη ονομάζεται η διατομή της ατράκτου που από την ανάλυση προκύπτει ότι δέχεται

α. την μεγαλύτερη φόρτιση

β. την μικρότερη φόρτιση

γ. την μεγαλύτερη θερμοκρασία

δ. την μικρότερη θερμοκρασία

26 Ο υπολογισμός της ατράκτου σε κόπωση και σε στρέψη (αλλά και σε απλή κάμψη) γίνεται για την διάμετρο που αντιστοιχεί στην επικίνδυνη ή κρίσιμη διατομή
Σ
Λ

27 Στην περίπτωση της κόπωσης επικίνδυνη διατομή είναι εκείνη στην οποία δημιουργείται η μέγιστη καμπτική ροπή
Σ
Λ

28 Στην περίπτωση της στρέψης επικίνδυνη διατομή είναι εκείνη στην οποία δημιουργείται η μέγιστη στρεπτική ροπή
Σ
Λ