29/12/18

ΕΔΡΑΝΑ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ


1 Τι είναι τα έδρανα; ( ή «δώστε τον ορισμό του  ‘εδράνου’ »)

Τα έδρανα είναι τα στοιχεία που στηρίζουν τις ατράκτους στο "σώμα"- βάση της μηχανής , ώστε να επιτυγχάνεται η ομαλή περιστροφή των ατράκτων.


2 Τι θα συνέβαινε στην περίπτωση που η περιστροφή της ατράκτου γινόταν χωρίς έδρανα;

Εάν δεν υπήρχαν τα έδρανα, η περιστροφή της ατράκτου στις θέσεις στήριξής της θα προκαλούσε υψηλές θερμοκρασίες λόγω τριβής, διαστολή, ακινητοποίηση (δάγκωμα) και τελικά αστοχία-θραύση της ατράκτου.

3 Ποιους τύπους και κατηγορίες εδράνων γνωρίζετε: ανάλογα με την θέση των ατράκτων και τις δυνάμεις που αυτά περιλαμβάνουν; το είδος της τριβής; τον τρόπο λειτουργίας; και τον τρόπο λίπανσης;

Ανάλογα με τη θέση των ατράκτων τις οποίες στηρίζουν και τις δυνάμεις που αυτά περιλαμβάνουν τα έδρανα, διακρίνονται σε αξονικά και σε εγκάρσια

Ανάλογα με το είδος της τριβής έχουμε τα έδρανα κύλισης (ρουλεμάν) και τα έδρανα ολίσθησης (κουζινέτα). Στα έδρανα ολίσθησης κυριαρχεί η τριβή ολίσθησης (γλίστρημα), ενώ στα έδρανα κύλισης αναπτύσσεται τριβή κύλισης ώστε να επιτευχθεί η περιστροφή της ατράκτου
Ανάλογα με τον τρόπο λειτουργίας έχουμε τα σταθερά και τα αυτορύθμιστα. Τα σταθερά εφαρμόζονται σε ατράκτους που κατά τη φόρτιση τους δεν παραμορφώνονται σχεδόν καθόλου. τα αυτορύθμιστα "παρακολουθούν" αυτόματα την παραμόρφωση του στροφέα που προκαλείται από τη φόρτιση της ατράκτου

4 Ποια είναι η « αρχή λειτουργίας » των « εδράνων ολίσθησης » ; ( ή « με ποιο τρόπο λειτουργούν τα έδρανα ολίσθησης ; »)

Στα έδρανα ολίσθησης, μεταξύ των δύο επιφανειών στροφέα (ατράκτου) και εδράνου, αναπτύσσεται τριβή ολίσθησης . και ονομάζεται έτσι, διότι η μία επιφάνεια (του στροφέα) ολισθαίνει (γλιστράει) πάνω στην επιφάνεια του εδράνου.

5 Ποια είναι η « αρχή λειτουργίας » των « εδράνων κύλισης »;

Στα έδρανα κύλισης επιτυγχάνεται περιστροφή του στροφέα ως προς τον εξωτερικό δακτύλιο του εδράνου (ρουλεμάν) με την κύλιση των στοιχείων κύλισης (σφαίρες, κύλινδροι, κόλουροι κώνοι, βαρελοειδή), που βρίσκονται μεταξύ εσωτερικού και εξωτερικού δακτυλίου του εδράνου. αναπτύσσεται τριβή κύλισης κατά την "κύλιση" των στοιχείων, το φαινόμενο αυτό είναι τελείως διαφορετικό από αυτό των εδράνων ολίσθησης.

6 Ποια είναι η σημαντικότερη διάφορα μεταξύ των εδράνων ολίσθησης και εδράνων κύλισης;

Η βασικότερη διαφορά μεταξύ εδράνων ολίσθησης και εδράνων κύλισης εστιάζεται στο είδος της αναπτυσσόμενης τριβής Στα έδρανα ολίσθησης, μεταξύ των δύο επιφανειών στροφέα (ατράκτου) και εδράνου, αναπτύσσεται τριβή ολίσθησης . και ονομάζεται έτσι, διότι η μία επιφάνεια (του στροφέα) ολισθαίνει (γλιστράει) πάνω στην επιφάνεια του εδράνου. Στα έδρανα κύλισης επιτυγχάνεται περιστροφή του στροφέα ως προς τον εξωτερικό δακτύλιο του εδράνου (ρουλεμάν) με την κύλιση των στοιχείων κύλισης (σφαίρες, κύλινδροι, κόλουροι κώνοι, βαρελοειδή), που βρίσκονται μεταξύ εσωτερικού και εξωτερικού δακτυλίου του εδράνου. αναπτύσσεται τριβή κύλισης κατά την "κύλιση" των στοιχείων, το φαινόμενο αυτό είναι τελείως διαφορετικό από αυτό των εδράνων ολίσθησης. Τόσο στα έδρανα ολίσθησης όσο και στα έδρανα κύλισης, οι παράγοντες που επηρεάζουν το ποσό της ενέργειας που χάνεται (ως «απώλειες ») κατά την περιστροφή τους είναι:
η κατακόρυφη δύναμη ( που τα καταπονεί ),
η ποιότητα των συνεργαζόμενων επιφανειών (τραχύτητα επιφανειών)
και η λίπανση.
Τα έδρανα κύλισης βέβαια πλεονεκτούν στο ότι έχουν καλύτερο (υψηλότερο) συντελεστή απόδοσης από τα ολίσθησης (μικρότερη απώλεια ενέργειας) και μειονεκτούν στο ότι είναι πιο ακριβά και δεν μπορούν να τοποθετηθούν παντού (για παράδειγμα, στους στροφείς του στροφαλοφόρου άξονα πρέπει να τοποθετηθούν έδρανα ολίσθησης και μάλιστα διαχωριζόμενα).

7 Από ποιους παράγοντες εξαρτάται το ποσό τις ενέργειας(βαθμός απόδοσης των εδράνων) που καταναλώνεται για την περιστροφή των εδράνων; ή
Τι γνωρίζετε για τον βαθμό απόδοσης των εδράνων

Τόσο στα έδρανα ολίσθησης όσο και στα έδρανα κύλισης, οι παράγοντες που επηρεάζουν το ποσό της ενέργειας που καταναλώνεται κατά την περιστροφή τους είναι:
η κατακόρυφη δύναμη ( που τα καταπονεί ),
η ποιότητα των συνεργαζόμενων επιφανειών (τραχύτητα επιφανειών) και
η λίπανση.
Τα έδρανα κύλισης έχουν καλύτερο (υψηλότερο) συντελεστή απόδοσης (μικρότερη απώλεια ενέργειας) αλλά μειονεκτούν στο ότι είναι πιο ακριβά και δεν μπορούν να τοποθετηθούν παντού (για παράδειγμα, στους στροφείς του στροφαλοφόρου άξονα πρέπει να τοποθετηθούν έδρανα ολίσθησης και μάλιστα διαχωριζόμενα).

8 Που πλεονεκτούν και που μειονεκτούν τα έδρανα κύλισης σε σχέση με τα έδρανα ολίσθησης;

Πλεονεκτούν στο ότι έχουν καλύτερο (υψηλότερο) συντελεστή απόδοσης (μικρότερη απώλεια ενέργειας) και μειονεκτούν στο ότι είναι πιο ακριβά και δεν μπορούν να τοποθετηθούν παντού (για παράδειγμα, στους στροφείς του στροφαλοφόρου άξονα πρέπει να τοποθετηθούν έδρανα ολίσθησης και μάλιστα διαχωριζόμενα).

9 Ποιους σκοπούς εξυπηρετούν τα έδρανα;

Τα έδρανα επιτελούν τους παρακάτω σκοπούς:
Επιτρέπουν την ομαλή περιστροφή της ατράκτου που στηρίζουν .

Μεταβιβάζουν τις δυνάμεις (αξονικές και ακτινικές) από την άτρακτο προς τη βάση της μηχανής.

Επιτρέπουν (πιθανώς) αξονική μετατόπιση της ατράκτου, ώστε να παραλαμβάνονται οι μετατοπίσεις λόγω διαστολής τους.
Φέρουν (πιθανώς) αγωγούς-υποδοχές λίπανσης, ώστε να διατηρούν χαμηλές θερμοκρασίες κατά τη συνεργασία τους με την άτρακτο.

Ορισμένοι τύποι επιτρέπουν την περιστροφή της ατράκτου με μικρά σφάλματα ευθυγράμμισης

Επιτρέπουν (πιθανώς) μικρές κλίσεις της ατράκτου ως προς τον αρχικό άξονα περιστροφής της .

10 Από ποια μέρη αποτελείται ένα έδρανο ολίσθησης (κουζινέτο) και με ποιους τρόπους αυτά λιπαίνονται;

Από τον τριβέα που είναι κατασκευασμένος από διάφορα υλικά, όπως χυτοσίδηρο, μπρούντζο, ορείχαλκο, ψευδάργυρο, λευκό μέταλλο , κράματα μολύβδου- ορείχαλκου αλλά και συνθετικά υλικά όπως Teflon και φίμπερ (πεπιεσμένο χαρτί).
Από το σώμα , που είναι ένα εξάρτημα που στο εσωτερικό του φέρει τον τριβέα και αρκετές φορές αποτελεί ταυτόχρονα και βάση στήριξης όλης της εδράσεις. το σώμα του τριβέα συνήθως είναι κατασκευασμένο από χυτοσίδηρο. Η λίπανση συνήθως γίνεται με ορυκτέλαιο. Υπάρχουν βέβαια και αυτολιπαινόμενοι (ή «αυτολίπαντοι») τριβείς ολίσθησης, στους οποίους η λίπανση επιτυγχάνεται με γραφίτη

11 Για ποιο λόγο απαιτείται η λίπανση του τριβέα και πως γίνεται αυτή ;

Ο τριβέας είναι το εξάρτημα που έρχεται σε άμεση επαφή με τη στρεφόμενη άτρακτο, γι αυτό και απαιτείται η λίπανση του. Η λίπανση συνήθως γίνεται με ορυκτέλαιο. υπάρχουν βέβαια και αυτολιπαινόμενοι (ή «αυτολίπαντοι») τριβείς ολίσθησης, στους οποίους η λίπανση επιτυγχάνεται με γραφίτη, ο οποίος είναι εμποτισμένος με τη μέθοδο της κονιομεταλλουργίας ή αποθηκευμένος μέσα σε ειδικό περίβλημα σε διάφορα σημεία της επιφάνειας επαφής εδράνου – στροφέα .

12 Από ποια μέρη αποτελούνται τα έδρανα κύλισης ποια είναι τα υλικά κατασκευής τους

Κάθε έδρανο κύλισης αποτελείται από :
τον εσωτερικό δακτύλιο
τα στοιχεία κύλισης (σφαίρες, κύλινδροι, κόλουροι κώνοι, λεπτοί κύλινδροι-βελόνες, βαρελάκια ή κώνοι)
Τον κλωβό – θήκη των στοιχείων κίνησης (σφαιροθήκη)
τον εξωτερικό δακτύλιο
Τα στοιχεία συνεργασίας των εδράνων κύλισης (εσωτερικός-εξωτερικός δακτύλιος και στοιχεία κύλισης) κατασκευάζονται από κράματα χαλύβων υψηλών απαιτήσεων (χρωμιούχους - χρωμονικελιούχους), λειαίνονται επιφανειακά και υπόκεινται σε επιφανειακή θερμική κατεργασία , ώστε να αποκτήσουν σημαντική επιφανειακή σκληρότητα και να μην παραμορφώνονται σχεδόν καθόλου κατά τη λειτουργία τους.

13 Από τι υλικά κατασκευάζονται τα έδρανα κύλισης και σε τι είδους κατεργασίες υποβάλλονται ώστε να παραμείνουν πρακτικά απαραμορφωτα κατά τη λειτουργία τους;

Τα στοιχεία συνεργασίας των εδράνων κύλισης (εσωτερικός-εξωτερικός δακτύλιος και στοιχεία κύλισης) κατασκευάζονται από κράματα χαλύβων υψηλών απαιτήσεων (χρωμιούχους - χρωμονικελιούχους), λειαίνονται επιφανειακά και υπόκεινται σε επιφανειακή θερμική κατεργασία , ώστε να αποκτήσουν σημαντική επιφανειακή σκληρότητα και να μην παραμορφώνονται σχεδόν καθόλου κατά τη λειτουργία τους.

14 Τι σημαίνει ο πενταψήφιος κωδικός αριθμός που είναι συνήθως τυπωμένος στο πλάγιο τμήμα του ενός από τους δύο δακτυλίους ενός εδράνου κύλισης; ή
Πως γίνεται η τυποποίηση των εδράνων κύλισης; ή
Πως χαρακτηρίζονται τα έδρανα κύλισης ή
Ποια είναι τα γεωμετρικά χαρακτηριστικά ενός εδράνου κύλισης και πως αυτά προσδιορίζονται;

Τα γεωμετρικά χαρακτηριστικά των εδράνων κύλισης είναι τα εξής
Η εξωτερική διάμετρος (του μεγάλου δακτυλίου)
Η εσωτερική διάμετρος του μικρού δακτυλίου
Το πλάτος του ρουλεμάν
Τα έδρανα κύλισης χαρακτηρίζονται συνήθως από πέντε αριθμούς.
ο πρώτος αριθμός σχετίζεται με το είδος του ρουλεμάν,
ο δεύτερος με τη "σειρά" πλάτους,
ο τρίτος με τη "σειρά" της εξωτερικής διαμέτρου, και τέλος
το τέταρτο και το πέμπτο ψηφίο δημιουργούν έναν αριθμό από τον οποίο προκύπτει η διάμετρος του εσωτερικού δακτυλίου, εάν πολλαπλασιασθεί ο αριθμός αυτός με το 5. Εφόσον τα ψηφία αυτά είναι
π.χ αν σε ένα ρουλεμάν δούμε το συμβολισμό:() θα καταλάβουμε ότι:
α) 2 Δίσφαιρο αυτορυθμιζόμενο
β) 2 η ομάδα πλάτους του είναι 2
γ) 3 η ομάδα της εξωτερικής διαμέτρου είναι επίσης 3
δ) η διάμετρος του εσωτερικού δακτυλίου είναι 80mm (16*5 =80).

15 Να αναφέρετε σε ποιους τύπους διακρίνονται τα έδρανα κύλισης

τα έδρανα κύλισης διακρίνονται σε αρκετές κατηγορίες ανάλογα με τα μορφολογικά τους χαρακτηριστικά, τα οποία καθορίζουν και το πεδίο εφαρμογών τους :

μονόσφαιρα. έχουν πολλές χρήσεις . φέρουν ακτινικά και μικρά αξονικά φορτία

μονόσφαιρα πλάγιας επαφής. έχουν μεγάλο αριθμό σφαιρών. φέρουν μεγάλα ακτινικά και αξονικά φορτία κατά τη μία μόνο αξονική φορά καταπόνησης . πρέπει να υπάρχει πάντα αξονική πίεση, για να λειτουργήσουν

δίσφαιρα αυτορυθμιζόμενα. μπορούν να φέρουν σημαντικά αξονικά φορτία . επιτρέπουν μικρή κλίση της στρεφόμενης ατράκτου σε σχέση με τον εξωτερικό δακτύλιο

μονοκύλινδρα. μπορούν να φέρουν μεγάλα ακτινικά φορτία. απαιτούν τέλεια ευθυγράμμιση ατράκτων και εδρών εδράνων . επιτρέπουν μικρή αξονική μετατόπιση
κωνικά. μπορούν να φέρουν μεγάλα ακτινικά και αξονικά φορτία με μεταβαλλόμενο μέγεθος φορτίου. τοποθετούνται κατά ζεύγη

δίσφαιρα πλάγιας επαφής. μπορούν να φέρουν ακτινικά και μεγάλα αξονικά φορτία και προς τις δύο αξονικές φορές καταπόνησης

δικύλινδρα αυτορυθμιζόμενα. χρησιμοποιούνται σε βαριές κατασκευές όπου παρουσιάζονται μεταβαλλόμενα και μεγάλου μεγέθους αξονικά και ακτινικά φορτία

βελονοειδή. μπορούν να φέρουν τεράστια ακτινικά φορτία αλλά όχι αξονικά. έχουν πλεονεκτήματα χρήσης σε μικρού μεγέθους κατασκευές ή όπου περιορίζεται η εξωτερική διάσταση του εδράνου.

αξονικά. μπορούν να φέρουν τεράστια αξονικά φορτία αλλά όχι ακτινικά.

15 Για ποιο λόγο πρέπει να τηρείται συγκεκριμένη μεθοδολογία κατά την τοποθέτηση των εδράνων στις ατράκτους ή στους άξονες; ή
Τι πρόβλημα μπορεί να προκύψει από την εσφαλμένη τοποθέτηση των εδράνων στις ατράκτους ή στους άξονες;
Τόσο τα έδρανα ολίσθησης όσο και τα έδρανα κύλισης πρέπει να τοποθετηθούν με κατάλληλο τρόπο, ώστε να λειτουργούν χωρίς προβλήματα μετά την εφαρμογή τους στους μηχανισμούς. κι αυτό γιατί ένα σημαντικό πρόβλημα της σωστής τοποθέτησης είναι η διατήρηση ομοιόμορφου και κατάλληλου μεγέθους "διακένου λειτουργίας" μετά τη συναρμολόγηση του εδράνου. το "διάκενο" επιτρέπει την ελεύθερη σχετική κίνηση στροφέα-εδράνου σύμφωνα με τις προδιαγραφές του κατασκευαστή.
Στα σημεία τοποθέτησης των εδράνων κυριαρχούν συναρμογές σύσφιγξης οι οποίες έχουν ως αποτέλεσμα την παραμόρφωση των δακτυλίων του εδράνου μετά την τοποθέτησή του.
Ενδεικτικά τα στάδια συναρμολόγησης ενός ρουλεμάν είναι τα εξής:. Απαγορεύεται το χτύπημα με σφυρί απευθείας στον εσωτερικό δακτύλιο για να γίνει αυτό πρέπει να: Τοποθετούμε σωλήνα στον εσωτερικό δακτύλιο και τότε χτυπάμε με σφυρί.
Όχι χτύπημα εξωτερικού δακτυλίου, όταν έχουμε σύσφιγξη στον εξωτερικό δακτύλιο. Η συναρμολόγηση μπορεί να γίνει: Με τη βοήθεια ροδέλας - σφικτήρα, Με πρέσα. Με Θέρμανση σε λάδι προς διαστολή και συναρμολόγηση με το χέρι χωρίς πίεση. Μετά την συναρμολόγηση ακολουθεί: Έλεγχος διακένου με filler και Λίπανση με γράσο και ορυκτέλαιο

16 Τι είδους συναρμογές έχουμε στα σημεία τοποθέτησης των εδράνων;

Στα σημεία τοποθέτησης των εδράνων κυριαρχούν συναρμογές σύσφιγξης οι οποίες έχουν ως αποτέλεσμα την παραμόρφωση των δακτυλίων του εδράνου μετά την τοποθέτησή του.

17 Ποια είναι τα σταδία συναρμολόγησης ρουλεμάν σε άξονα;

Απαγορεύεται το χτύπημα με σφυρί απευθείας στον εσωτερικό δακτύλιο για να γίνει αυτό πρέπει να Τοποθετούμε σωλήνα στον εσωτερικό δακτύλιο και τότε χτυπάμε με σφυρί.
Όχι χτύπημα εξωτερικού δακτυλίου, όταν έχουμε σύσφιγξη στον εξωτερικό δακτύλιο. Η συναρμολόγηση μπορεί να γίνει
Με τη βοήθεια ροδέλας - σφικτήρα, Με πρέσα. Με Θέρμανση σε λάδι προς διαστολή και συναρμολόγηση με το χέρι χωρίς πίεση. Μετά την συναρμολόγηση ακολουθεί: Έλεγχος διακένου με filler και Λίπανση με γράσο και ορυκτέλαιο

18 Ποια είναι τα σταδία αποσυναρμολογησης ρουλεμάν από άξονα;

Η αποσυναρμολόγηση μπορεί να γίνει με τους εξής τρόπους:
Αρχικά Στήριξη του άξονα στη μέγγενη και Αποσυναρμολόγηση με εξολκέα συγκρατώντας τον εσωτερικό δακτύλιο του ρουλεμάν
Αποσυναρμολόγηση ρουλεμάν από εσωτερικό τύμπανου με την χρήση σωλήνα και σφυριού χτυπάμε τον εξωτερικό δακτύλιο μέχρι να βγει το ρουλεμάν από το εσωτερικό του τυμπάνου. Αν το τύμπανο έχει πατούρα χρησιμοποιούμε πόντα ή ζουμπά

Αποσυναρμολόγηση αυτορυθμιζόμενου ρουλεμάν: γίνεται με εξολκέα
Αποσυναρμολόγηση ρουλεμάν που εδράζεται σε κωνικό δακτύλιο-βάση: Αποκοχλίωση του περικοχλίου που συγκρατεί το ρουλεμάν στον κωνικό δακτύλιο αφού σηκωθούν οι προεξοχές της ασφαλιστικής ροδέλας. Ακολουθεί απομάκρυνση του ρουλεμάν

19 Πως γίνεται η λίπανση των εδράνων ολίσθησης  ;

Η λίπανση των εδράνων ολίσθησης γίνεται συνήθως με ορυκτέλαιο συγκεκριμένων προδιαγραφών, το οποίο εισχωρεί στο διάκενο μεταξύ στροφέα και εδράνου και μειώνει το συντελεστή τριβής ολίσθησης. Το ορυκτέλαιο που χρησιμοποιείται για την λίπανση των εδράνων ολίσθησης πρέπει :
α) Να μπορεί να εισχωρήσει στο διάκενο μεταξύ στροφέα-εδράνου,
β) Λόγω της υψηλής θερμοκρασίας που αναπτύσσεται στο σημείο επαφής να μην καταστρέφεται το φιλμ του λιπαντικού που δημιουργείται μεταξύ των δύο επιφανειών (στροφέα-εδράνου) που κινούνται η μια σε σχέση με την άλλη. Τα χαρακτηριστικά του λιπαντικού που χρησιμοποιείται για την λίπανση είναι τα εξής το πόσο λεπτόρρευστα είναι, και σε ποία θερμοκρασία χάνουν τη ικανότητα λίπανσης, δηλαδή σε ποία θερμοκρασία το ιξώδες τους μειώνεται τόσο που το φιλμ του λιπαντικού δεν είναι δυνατό να διατηρηθεί και καταστρέφεται εξαιτίας της υψηλής θερμοκρασίας. Υπάρχουν και τα αυτολιπαινόμενα έδρανα ολίσθησης η λίπανση των εδράνων αυτών επιτυγχάνεται με γραφίτη , ο οποίος είναι εμποτισμένος με τη μέθοδο της κονιομεταλλουργίας ή αποθηκευμένος μέσα σε ειδικά μικρά δοχεία σε διάφορα σημεία της επιφάνειας επαφής εδράνου – στροφέα.

20 Τι γνωρίζετε για τα « αυτολιπαινόμενα » έδρανα ολίσθησης ;

Η λίπανση των εδράνων αυτών επιτυγχάνεται με γραφίτη, ο οποίος είναι εμποτισμένος με τη μέθοδο της κονιομεταλλουργίας ή αποθηκευμένος μέσα σε ειδικά μικρά δοχεία σε διάφορα σημεία της επιφάνειας επαφής εδράνου – στροφέα .

21 Ποιες δυνατότητες πρέπει να έχει το ορυκτέλαιο που χρησιμοποιείται για την λίπανση των εδράνων ολίσθησης ;

Το ορυκτέλαιο που χρησιμοποιείται για την λίπανση των εδράνων ολίσθησης πρέπει:
να μπορεί να εισχωρήσει στο διάκενο μεταξύ στροφέα-εδράνου,
Λόγω της υψηλής θερμοκρασίας που αναπτύσσεται στο σημείο επαφής να μην καταστρέφεται το φιλμ του λιπαντικού που δημιουργείται μεταξύ των δύο επιφανειών (στροφέα-εδράνου) που κινούνται η μια σε σχέση με την άλλη.

22 Πως γίνεται η λίπανση των εδράνων κύλισης ;

Τα έδρανα κύλισης λιπαίνονται κυρίως με γράσο το οποίο τοποθετείται σε γρασαδόρους και το οποίο εγκλωβίζεται στο σημείο λειτουργίας του εδράνου με στεγνωτικούς δακτύλιους (τσιμούχες).

23 Ποιους παράγοντες πρέπει να γνωρίζουμε για τον υπολογισμό των εδράνων;

Για να υπολογίσουμε ένα έδρανο κύλισης, πρέπει να γνωρίζουμε τους παρακάτω ορούς που εμφανίζονται άλλωστε και στους οδηγούς επιλογής ρουλεμάν των κατασκευαστικών εταιρειών.
Διάρκεια ζωής Lh: είναι ο αριθμός των στροφών (ή ωρών εργασίας) του εδράνου κύλισης, μέχρι να πάψει να λειτουργεί ομαλά (κόπωση δακτυλίων ή στοιχείων κύλισης).
Δυναμικό φορτίο C: είναι το σταθερό φορτίο κάτω από την επίδραση του οποίου το ρουλεμάν μπορεί να επιτύχει διάρκεια ζωής 106 στροφών.
Ισοδύναμο δυναμικό φορτίο Ρ: είναι το πιθανό (υποθετικό) φορτίο που, εάν επιδρούσε στο ρουλεμάν. θα είχε διάρκεια ζωής ίση με αυτή που επιτυγχάνεται με το πραγματικό του φορτίο.
Στατικό φορτίο Co: είναι το σταθερό φορτίο που προκαλεί στο ακίνητο έδρανο παραμόρφωση, ίση με το 0,01% της διαμέτρου του στοιχείου κύλισης του εν λόγω εδράνου.
Ισοδύναμο φορτίο Ρο: είναι το πιθανό (υποθετικό) φορτίο που προκαλεί στα στοιχεία κύλισης και στους δακτυλίους του εδράνου την ίδια παραμόρφωση με αυτή που προκαλείται από το πραγματικό φορτίο.

1 Τα έδρανα

α. στηρίζουν τις ατράκτους
β. περιστρέφουν τις ατράκτους
γ. στηρίζουν τις ατράκτους για να μπορούν αυτές να φέρουν φορτία
δ. στηρίζουν τις ατράκτους στην βάση της μηχανής ώστε να επιτυγχάνεται η περιστροφή τους


2 Τα έδρανα ολίσθησης ονομάζονται και κουζινέτα
Σ
Λ

3 Τα έδρανα κύλισης ονομάζονται και ρουλεμάν

4 Στα έδρανα ολίσθησης

α. μεταξύ των δύο επιφανειών (στροφέα - εδράνου) αναπτύσσεται τριβή ολίσθησης.

β. μεταξύ των δύο επιφανειών (στροφέα - εδράνου) αναπτύσσεται περιστροφή της ατράκτου

γ. μεταξύ των δύο επιφανειών (στροφέα — εδράνου) αναπτύσσεται τριβή θέρμανσης

δ. μεταξύ των δύο επιφανειών (στροφέα - εδράνου) αναπτύσσεται η ροπή περιστροφής της ατράκτου

5 Στα έδρανα κύλισης

α. επιτυγχάνεται περιστροφή του στροφέα ως προς τον εξωτερικό δακτύλιο του εδράνου με την κύλιση των στοιχείων κύλισης που βρίσκονται μεταξύ του εσωτερικού και εξωτερικού δακτυλίου του εδράνου

β. επιτυγχάνεται η μεταφορά των στροφών ως προς τον εξωτερικό δακτύλιο του εδράνου με την κύλιση των στοιχείων κύλισης που βρίσκονται μεταξύ του εσωτερικού και εξωτερικού δακτυλίου του εδράνου

γ. επιτυγχάνεται η μεταφορά της ροπής ως προς τον εξωτερικό δακτύλιο του εδράνου με την κύλιση των στοιχείων κύλισης που βρίσκονται μεταξύ του εσωτερικού και εξωτερικού δακτυλίου του εδράνου

δ το α και το γ

6 Κάντε την αντιστοίχηση
α. Έδρανα ολίσθησης
β, Έδρανα κύλισης
1. Ρουλεμάν - τριβή ολίσθησης - μεγάλες απώλειες ενέργειας σε σχέση με τα ολίσθησης

2. Ρουλεμάν - τριβή κύλισης μικρότερες απώλειες ενέργειας από τα ολίσθησης

3. Κουζινέτα - τριβή κύλισης μικρότερες απώλειες ενέργειας από τα ρουλεμάν

4. Κουζινέτα - τριβή ολίσθησης μεγαλύτερες απώλειες ενέργειας σε σχέση με τα κύλισης





7 Στα έδρανα

α. η κατακόρυφη δύναμη η ποιότητα των επιφανειών και η λίπανση επηρεάζουν το ποσό της ενέργειας που καταναλώνεται για την περιστροφή τους

β. η περιστροφή της ατράκτου εξαρτάται από την θερμοκρασία που αναπτύσσεται κατά την λειτουργία τους

γ. ο βαθμός απόδοσης του εδράνου υπολογίζεται αν ξέρω το τις στροφές και την διάμετρο του άξονα

δ τίποτα από τα παραπάνω

8 Τα έδρανα κύλισης

α. είναι πιο ακριβά από τα έδρανα ολίσθησης μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε κάθε περίπτωση και έχουν μικρό βαθμό απόδοσης

β. είναι πιο φτηνά από τα έδρανα ολίσθησης δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε κάθε περίπτωση και έχουν μεγάλο βαθμό απόδοσης

γ. είναι πιο ακριβά από τα έδρανα ολίσθησης δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε κάθε περίπτωση και έχουν μεγάλο βαθμό απόδοσης

δ. είναι πιο φτηνά από τα έδρανα ολίσθησης μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε κάθε περίπτωση και έχουν μικρό βαθμό απόδοσης

9 Τα έδρανα

α. μεταβιβάζουν τις δυνάμεις από την άτρακτο στη βάση της μηχανής, επιτρέπουν την περιστροφή της ατράκτου και μικρές αξονικές και ακτινικές μετατοπίσεις λόγω διαστολών

β. ευθυγραμμίζουν την άτρακτο, φέρουν αγωγούς λίπανσης και επιτρέπουν στην άτρακτο να πάρει μικρές κλίσεις

γ. μόνο το α

δ το α και το β

10 Κάντε την πιο κάτω αντιστοίχηση
1. Αξονικά
2. Εγκάρσια
3. Έδρανα ολίσθησης
4. Έδρανα κύλισης
5. Σταθερά έδρανα
6. Αυτορύθμιστα έδρανα
1. Άτρακτοι που παραμένουν απαραμόρφωτες από την φόρτιση τους
2. Τριβή κύλισης
3. Έδρανα που παρακολουθούν την παραμόρφωση του στροφέα που προκαλείται από την φόρτιση της ατράκτου
4. Κατακόρυφες άτρακτοι Αξονικά φορτία
5 Τριβή ολίσθησης
6 Οριζόντιες άτρακτοι Ακτινικά φορτία

11 Τα έδρανα ολίσθησης αποτελούνται από τον τριβέα και το σώμα
Σ
Λ

12 Στα έδρανα ολίσθησης ο τριβέας είναι σκληρότερος από το σώμα
Σ
Λ

13 Η λίπανση των εδράνων ολίσθησης γίνεται είτε με ορυκτέλαιο είτε αυτοί είναι αυτολιπαινόμενοι η αυτολίπαντοι με γραφίτη
Σ
Λ

14 Τα έδρανα κύλισης αποτελούνται από δύο δακτυλίους τα στοιχεία κύλισης και την σφαιροθήκη
Σ
Λ

15 Συμπληρώστε τα κενά

α. Ο τριβέας στα έδρανα ολίσθησης κατασκευάζεται συνήθως από …………………………………………………………………………………..………
............................................................................................................................

β. Το σώμα του εδράνου στο εσωτερικό του φέρει ..………………………... και ταυτόχρονα τις περισσότερες φορές αποτελεί, …………………….....................
Το ................................συνήθως κατασκευάζεται από ......................................

γ. Τα στοιχεία των εδράνων κύλισης κατασκευάζονται από …………..…..........................................................................................…………
κατόπιν ................................. επιφανειακά και υπόκεινται σε ............................
....................................................................................................................ώστε
να αποκτήσουν επιφανειακή ........................................ και να μείνουν πρακτικά ............................................................κατά την λειτουργία τους

δ. Τα έδρανα κύλισης χαρακτηρίζονται συνήθως από........................................
ο πρώτος αριθμός σχετίζεται..............................................................................
ο δεύτερος αριθμός σχετίζεται.............................................................................
ο τρίτος αριθμός σχετίζεται..................................................................................
Από το τέταρτο και το πέμπτο ψηφίο προκύπτει η ............................................
................................................................................................ εφόσον τα ψηφία αυτά είναι >04.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου