29/12/18

ΙΜΑΝΤΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ


1 Από ποια στοιχεία αποτελείται μια απλή ιμαντοκίνηση;

Η ιμαντοκίνηση χρησιμοποιείται σε περιπτώσεις που η άμεση μετάδοση με τη χρήση οδοντώσεων δεν μπορεί να εφαρμοστεί λόγω μεγάλης απόστασης των ατράκτων.

Ιμαντοκίνηση είναι η διάταξη που αποτελείται από δύο τροχαλίες προσαρμοσμένες στην κινητήρια και την κινούμενη άτρακτο και τον κλειστό ιμάντα που τις συνδέει, καλύπτοντας ένα μέρος της εξωτερικής τους περιφέρειας (τόξο επαφής). Το άθροισμα των δύο τόξων είναι 360°. Οι τροχαλίες είναι ολόσωμα τύμπανα ή δίσκοι ή (σε μεγάλες διαστάσεις) τροχοί με βραχίονες (ακτίνες) για μικρότερο βάρος. Στο κέντρο τους είναι διαμορφωμένη η πλήμνη, για τη σύνδεση με την άτρακτο. Η περιφερειακή τους στεφάνη έχει διάφορες μορφές, ανάλογα με τον τύπο του ιμάντα, μπορεί να είναι απλή κυλινδρική, με μικρή πλευρική κυρτότητα, με ένα ή περισσότερα αυλάκια συνήθως τραπεζοειδούς και σπάνια ημικυκλικής μορφής. Όταν ο ιμάντας έχει στην εσωτερική του επιφάνεια οδόντωση, η στεφάνη της τροχαλίας έχει διαμορφωμένη αντίστοιχη οδόντωση, ίδιας μορφής και βήματος.

2 Που εφαρμόζεται η ιμαντοκίνηση;

Η ιμαντοκίνηση χρησιμοποιείται σε περιπτώσεις που η άμεση μετάδοση με τη χρήση οδοντώσεων δεν μπορεί να εφαρμοστεί λόγω μεγάλης απόστασης των ατράκτων. Είναι έμμεσος τρόπος συνεργασίας τροχών με τη βοήθεια ενός ενδιάμεσου στοιχείου, του ιμάντα (λουριού).
3 Τροχαλίες περιγραφή: μορφή, υλικό κατασκευής, είδη τροχαλιών και χρήσεις τους ανάλογα με ο είδος του ιμάντα, βασικές διαστάσεις

Οι τροχαλίες μπορεί να είναι ολόσωμα τύμπανα ή δίσκοι ή για μεγαλύτερες διαστάσεις τροχοί με βραχίονες για μείωση του βάρους. Στο κέντρο τους έχουν διαμορφωμένη πλήμνη για την σύνδεσή τους με την άτρακτο και στη περιφέρειά τους η στεφάνη έχει διάφορες μορφές ανάλογα με το είδος του ιμάντα (απλή κυλινδρική, με πατούρες, με δόντια για οδοντωτούς ιμάντες, με αυλάκια για τραπεζοειδείς ιμάντες κτλ)
Οι τροχαλίες κατασκευάζονται από χυτοσίδηρο, χυτοχάλυβα για μεγάλες περιφερειακές ταχύτητες ή συγκολλητές ή για μειωμένο βάρος μικρές ταχύτητες και ισχύ από αλουμίνιο ή πλαστικό ξύλο κτλ.
Χαρακτηρίζονται από την διάμετρό τους d και το πλάτος τους b1.
Το πλάτος της τροχαλίας του ιμάντα υπολογίζεται από την σχέση:
b1= 1,1d +10 mm
Η διάμετρος της τροχαλίας στην ιμαντοκίνηση είναι:  80  με 100 ς. Όπου s το πάχος του επιπέδου ιμάντα.
Δεν θα πρέπει για λόγους καταπόνησης του ιμάντα σε κάμψη στο τόξο επαφής να χρησιμοποιούνται πολύ μικρές τροχαλίες, αλλά ούτε και πολύ μεγάλες γιατί έχουν αυξημένο βάρος και αναπτύσσονται μεγάλες φυγόκεντρες δυνάμεις.  
Για τους τραπεζοειδείς ιμάντες μπορούν να χρησιμοποιηθούν μικρότερες τιμές γιατί αυτοί έχουν μεγαλύτερη ευκαμψία.

4 Από ποια στοιχεία χαρακτηρίζεται μια τροχαλία);.

Χαρακτηρίζονται από την διάμετρό τους d και το πλάτος τους b1.
Το πλάτος της τροχαλίας του ιμάντα υπολογίζεται από την σχέση:
b1= 1,1d +10 mm
Η διάμετρος της τροχαλίας στην ιμαντοκίνηση είναι:  80  με 100 s Όπου s το πάχος του επιπέδου ιμάντα.
 
5 Είδη ιμάντων ανάλογα με την μορφή τους.

Oι ιμάντες κατατάσσονται στις εξής κατηγορίες:
Επίπεδοι
Κυκλικοί
Τραπεζοειδείς
Οι τραπεζοειδείς ιμάντες ανάλογα με τις εφαρμογές μπορεί να είναι κανονικοί, στενοί, ενισχυμένοι, ή τραπεζοειδείς με ιμάντες χρονισμού με εσωτερική οδόντωση
   
6 Ποια πλεονεκτήματα παρουσιάζουν οι οδοντωτοί ιμάντες ;

Όταν η εσωτερική επιφάνεια του ιμάντα φέρει οδόντωση έχουμε ακρίβεια στη μετάδοση, χωρίς ολίσθηση (γλίστρημα) του ιμάντα στην τροχαλία και βελτιώνεται η ευκαμψία του ιμάντα

7 Λειτουργικός σκοπός και χρήσεις των ιμάντων;

Με την ιμαντοκίνηση μεταδίδεται περιστροφική κίνηση με δυνατότητα αυξομείωσης της μεταφερόμενης ροπής και στροφών είτε με μία σταθερή σχέση μετάδοσης είτε βαθμιαία είτε με συνεχή μεταβολή της μέσα σε μια περιοχή τιμών. Σε κάθε περίπτωση οι ροπές των ατράκτων είναι αντιστρόφως ανάλογες των στροφών τους.
Η ιμαντοκίνηση καλύπτει ένα εύρος τιμών περιφερειακής ταχύτητας από 2 έως 60 m/sec, λόγω της αντοχής των υλικών κατασκευής τους η μέγιστη ισχύς που μπορεί να μεταφερθεί με την ιμαντοκίνηση είναι μέχρι 2000 PS.από εκεί και πάνω χρησιμοποιούμε γρανάζια και αλυσίδες.
Επειδή P = F*V για δεδομένη ισχύ όσο μικρότερη είναι η περιφερειακή ταχύτητα τόσο μεγαλύτερη είναι η δύναμη F οπότε οι ιμάντες δεν προσφέρονται για μικρές ταχύτητες.
Οι ιμάντες λόγω της ευκαμψίας τους χρησιμοποιούνται σε περιπτώσεις που οι: γεωμετρικοί άξονες των ατράκτων είναι ασύμβατοι έως ασύμβατα κάθετοι μεταξύ τους. Σε περιπτώσεις που θέλουμε να έχουμε αντίθετη φορά περιστροφής των ατράκτων τοποθετούνται με διασταύρωση ιμάντες που μπορούν να εργαστούν και με τις δύο επιφάνειές τους.

8 Ποιο είναι το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό της ιμαντοκίνησης όσον αφορά την σχέση μετάδοσης;

Η σχέση μετάδοσης μπορεί να παίρνει διάφορες τιμές βαθμιαία (κλιμακωτά) ή ακόμα να μεταβάλλεται με συνεχή τρόπο σε μια προκαθορισμένη περιοχή τιμών. Αυτό γίνεται με τη μεταβολή της διαμέτρου ειδικών τροχαλιών. Σε κάθε περίπτωση οι ροπές των ατράκτων θα είναι αντιστρόφως ανάλογες των στροφών τους.

9 Ποια είναι η μέγιστη Ισχύ στην οποία μπορεί να λειτουργήσει μια ιμαντοκίνηση με ασφάλεια γιατί υπάρχει αυτό το όριο;

Κυρίως εξαιτίας της αντοχής των υλικών τους, δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν για πολύ μεγάλες ισχείς (πάνω από 2000 PS), οπότε χρησιμοποιείται η οδοντοκίνηση ή η αλυσοκίνηση
 
10 Σε ποια περιοχή τιμών περιφερειακής ταχύτητας μπορεί να λειτουργήσει η ιμαντοκίνηση;

Η ιμαντοκίνηση καλύπτει ένα εύρος τιμών περιφερειακής ταχύτητας από 2 έως 60 m/sec
Επειδή όμως ιδιαίτερα στις περιπτώσεις μεταφοράς μεγάλης ισχύος όσο μικρότερη είναι η περιφερειακή ταχύτητα τόσο μεγαλύτερη πρέπει να είναι η περιφερειακή δύναμη F (για την μεταφορά της ισχύος P = F*V) και επειδή προκύπτουν μεγαλύτερες καταπονήσεις ατράκτων, εδράνων και θα πρέπει να τοποθετείται και μεγαλύτερος ιμάντας, οι ιμάντες δεν προσφέρονται ούτε για πολύ μικρές ταχύτητες. Μία καλή περιοχή επιλογής της περιφερειακής ταχύτητας είναι γύρω στα 20 m/sec.

11 Τι πετυχαίνουμε με το σταύρωμα του ιμάντα;

Όταν θέλουμε να έχουμε αντίθετη φορά περιστροφής ατράκτων, τοποθετούνται οι ιμάντες με διασταύρωση. Αυτό γίνεται και με ιμάντες που μπορούν να εργαστούν και με τις δύο επιφάνειες τους και συνηθίζεται σε περιπτώσεις που οι κινούμενες άτρακτοι είναι πολλές.

12 Που χρησιμοποιείται η ιμαντοκίνηση

Η ιμαντοκίνηση χρησιμοποιείται σε μια πολύ μεγάλη περιοχή εφαρμογών. π.χ. μεταδόσεις κίνησης σε ανεμιστήρες, αντλίες, συμπιεστές, πλυντήρια, εργαλειομηχανές, ξυλουργικές μηχανές, αυτοκίνητα, δονητές, μεταφορικές διατάξεις, υφαντουργικές και χαρτοποιητικές μηχανές.

13 Επίπεδοι ιμάντες: Περιγραφή, υλικά κατασκευής, χρήσεις, βασικές διαστάσεις.

Επίπεδοι έχουν ορθογωνική διατομή και εργάζονται σε απλές τροχαλίες που μπορεί να έχουν και ελαφρά κύρτωση για ασφαλή πρόσφυση. Η κύρτωση δεν υπάρχει όταν ο ιμάντας πρέπει να μετατοπίζεται για την αποσύμπλεξη της μετάδοσης Οι ιμάντες αυτοί έχουν αντικατασταθεί σε πολλές εφαρμογές από τους τραπεζοειδείς. που παρουσιάζουν πλεονεκτήματα στην πρόσφυση ακόμα και με μικρή τάνυση.
Κατασκευάζονται από δέρμα ή ύφασμα το οποίο μπορεί να προέρχεται από φυσικά ή συνθετικά νήματα, καλύτεροι είναι οι δερμάτινοι λόγω του μεγάλου συντελεστή τριβής με τις τροχαλίες, επίσης κατασκευάζονται και ελαστικοί με βουλκανιζάρισμα. Χαρακτηρίζονται από το πλάτος b το πάχος s και το μήκος τους L

14 Τραπεζοειδείς ιμάντες: Περιγραφή, υλικά κατασκευής, χρήσεις, βασικές διαστάσεις.

Τραπεζοειδείς είναι οι πιο διαδεδομένοι ιμάντες σήμερα. Η διατομή τους είναι τραπεζοειδής και στο πάνω μέρος της μέσα από την επένδυση έχουν χορδές για την παραλαβή των εφελκυστικών φορτίων. Οι τραπεζοειδείς ιμάντες ανάλογα με τις εφαρμογές μπορεί να είναι κανονικοί, στενοί, ενισχυμένοι, ή τραπεζοειδείς με ιμάντες χρονισμού με εσωτερική οδόντωση. Συνήθως χρησιμοποιούνται πολλοί παράλληλοι κλάδοι είτε από ανεξάρτητους ιμάντες ή από πολύκλαδους ιμάντες που συνδέονται μεταξύ τους στο πάνω μέρος τους, οι τροχαλίες έχουν ισάριθμα αντίστοιχα αυλάκια.
Στις περιπτώσεις συχνής μεταβολής των στροφών ή στις περιπτώσεις που δεν πρέπει να υπάρχει καθόλου ολίσθηση χρησιμοποιούνται ιμάντες μεγάλου πλάτους με εσωτερική οδόντωση. π.χ. ιμάντες χρονισμού.
Κατασκευάζονται συνήθως από συνθετικά υλικά.
Η βάση του ιμάντα κατασκευάζεται από συνθετικό ελαστικό το οποίο καλύπτεται από ανθεκτική ελαστική επένδυση για προστασία των χορδών.
Οι χορδές κατασκευάζονται από πολυεστέρες εμποτισμένους από ελαστικό ενώ όταν πρόκειται για οδοντωτούς ιμάντες οι χορδές είναι είτε χαλύβδινες είτε από ίνες γυαλιού με ελικοειδές πλέξιμο, τα δόντια από ελαστικό μέτριας σκληρότητας ενώ η επένδυσή τους από πολυουρεθάνη με μικρό συντελεστή τριβής.
Το σύνολο καλύπτεται από ανθεκτικό ελαστικό για την προστασία των χορδών.
Χαρακτηρίζονται από το ύψος τους h και το πλάτος της μεγάλης πλευράς του τραπεζίου b.
Οι οδοντωτοί ιμάντες έχουν δύο ύψη, του ιμάντα hs και του δοντιού ht καθώς και το βήμα τους t,
Οι τραπεζοειδείς ιμάντες πλεονεκτούν σε σχέση με τους επίπεδους στο εξής: Λόγω της μορφής τους δημιουργούν επιφάνειες επαφής που σχηματίζουν οξεία γωνία με το επίπεδο των αρχικών τάσεων, έτσι οι κάθετες δυνάμεις άρα και η τριβή που αναπτύσσεται με την τροχαλία είναι μεγαλύτερη από αυτή των επίπεδων ιμάντων για την ίδια αρχική τάνυση.

15 Κυκλικοί ιμάντες: Περιγραφή, χρήσεις, βασικές διαστάσεις.

Κυκλικοί έχουν κυκλική διατομή και λίγες εφαρμογές, συνεργάζονται με τροχαλίες που φέρουν στην περιφέρειά τους αυλάκια.
Χαρακτηρίζονται από την διάμετρό τους d και το μήκος L

16 Τι είδους ιμάντες χρησιμοποιούμε σε περιπτώσεις συχνής μεταβολής των στροφών και σε ιμάντες χρονισμού ;

Χρησιμοποιούμε τραπεζοειδείς ιμάντες μεγάλου πλάτους με εσωτερική οδόντωση. Μάλιστα σε ιμάντες χρονισμού και γενικά σε απαιτήσεις ακρίβειας κατά τη μετάδοση, η οδόντωση αυτή είναι απαραίτητη επειδή η ολίσθηση είναι εντελώς ανεπιθύμητη . Η οδόντωση αυτή βελτιώνει και την ευκαμψία του ιμάντα .

17 Σε ποιες περιπτώσεις μετάδοσης κίνησης πλεονεκτεί η ιμαντοκίνηση σε σύγκριση με τους άλλους τρόπους μετάδοσης;

Η ιμαντοκίνηση εφαρμόζεται στις περιπτώσεις όπου λόγω της μεγάλης απόστασης των ατράκτων δε μπορούμε να έχουμε άμεση μετάδοση με γρανάζια.
Οι ιμάντες λόγω της ευκαμψίας τους χρησιμοποιούνται σε περιπτώσεις που οι: γεωμετρικοί άξονες των ατράκτων είναι ασύμβατοι έως ασύμβατα κάθετοι μεταξύ τους. Σε περιπτώσεις που θέλουμε να έχουμε αντίθετη φορά περιστροφής των ατράκτων τοποθετούνται με διασταύρωση ιμάντες που μπορούν να εργαστούν και με τις δύο επιφάνειές τους.
Η ιμαντοκίνηση είναι ένας πολύ απλός και οικονομικός τρόπος μετάδοσης της κίνησης χωρίς απαιτήσεις σημαντικής συντήρησης

18 Τι ονομάζεται τάνυση του ιμάντα; πως επιτυγχάνεται; ποια είναι τα αποτελέσματά της;

Η αρχική τάνυση του ιμάντα γίνεται με την απομάκρυνση των τροχαλιών με την βοήθεια ειδικών διατάξεων.
Με την τάνυση του ιμάντα αναπτύσσονται κάθετες δυνάμεις μεταξύ του ιμάντα και της τροχαλίας στην περιοχή του τόξου επαφής Διακρίνονται δύο κλάδοι ο έλκοντας και ο ελκόμενος. Ο έλκοντας κλάδος αναγκάζει την κινούμενη τροχαλία να περιστραφεί και ο ελκόμενος ακολουθεί. Οι κάθετες δυνάμεις δεν είναι ίσες σε όλο το τόξο επαφής αλλά η τιμή τους μειώνεται από τον έλκοντα προς τον ελκόμενο κλάδο. Όταν η κινητήρια τροχαλία αρχίσει να περιστρέφεται, εξαιτίας των κάθετων δυνάμεων Fk, εμφανίζεται δύναμη τριβής ολισθήσεως με περιφερειακή διεύθυνση και έτσι αναγκάζεται να ακολουθήσει την περιστροφή και ο ιμάντας. Με τη σειρά του ο ιμάντας θα παρασύρει την κινούμενη τροχαλία, εξαιτίας αντίστοιχων δυνάμεων. Στην ηρεμία, λόγω συμμετρίας, οι τάσεις ( εφελκυστικές δυνάμεις ) των δύο κλάδων είναι ίσες (Το). Κατά τη λειτουργία όμως, λόγω της ανομοιόμορφης κατανομής των κάθετων δυνάμεων, η τάση του έλκοντα κλάδου Τ1, είναι μεγαλύτερη από του ελκόμενου Τ2 . Η διαφορά τους Τ1, - Τ2 = F είναι η περιφερειακή δύναμη και αυτή παράγει τη στρεπτική ροπή Μ = F d /2. Η διάταξη προφανώς δε θα λειτουργήσει, αν η F είναι μικρότερη από 2 Μ2 / d2, όπου Μ2 η αντιστεκόμενη ροπή της κινούμενης τροχαλίας. Αρα η διαφορά Τ1 - Τ2 = F είναι κρίσιμη για την ιμαντοκίνηση.

19 Ποιος κλάδος ονομάζετε έλκοντας και ποιος ελκόμενος σε μία ιμαντοκίνηση;
Στην ιμαντοκίνηση διακρίνονται δύο κλάδοι ο έλκοντας και ο ελκόμενος. Ο έλκοντας κλάδος αναγκάζει την κινούμενη τροχαλία να περιστραφεί και ο ελκόμενος ακολουθεί.

20 Η διάφορα Τ1 - Τ2 = F είναι κρίσιμη για την ιμαντοκίνηση . από ποιους παράγοντες εξαρτάται ;

από την αρχική τάνυση,
το συντελεστή τριβής μ μεταξύ ιμάντα-τροχαλίας
και την τιμή α του τόξου επαφής (σε ακτίνια)
Η τιμή δε της περιφερειακής δύναμης F εξαρτάται από την κάθετη δύναμη που εμφανίζεται μεταξύ ιμάντα και τροχαλίας.

21 Γιατί είναι πολύ σημαντικό, για την επιτυχημένη λειτουργία της ιμαντοκίνησης , το μέγεθος του τόξου επαφής (α) ;

Γιατί μείωση του τόξου επαφής επιφέρει μεγαλύτερη καταπόνηση των ατράκτων και των εδράνων τους.

22 Ποια είναι η αιτία που αναγκάζει την κινούμενη τροχαλία να περιστρέφεται σε μια ιμαντοκίνηση
Όταν η κινητήρια τροχαλία αρχίσει να περιστρέφεται, εξαιτίας των κάθετων δυνάμεων Fk, εμφανίζεται δύναμη τριβής ολισθήσεως με περιφερειακή διεύθυνση και έτσι αναγκάζεται να ακολουθήσει την περιστροφή και ο ιμάντας. Με τη σειρά του ο ιμάντας θα παρασύρει την κινούμενη τροχαλία, εξαιτίας αντίστοιχων δυνάμεων.

23 Πλεονεκτήματα των τραπεζοειδών ιμάντων σε σχέση με τους επίπεδους;

Με τη σφηνοειδή κατατομή που έχουν οι ιμάντες αυτοί δημιουργούν επιφάνειες επαφής που σχηματίζουν οξεία γωνία με το επίπεδο των αρχικών τάσεων (έναντι 90° των επίπεδων ιμάντων). Έτσι οι κάθετες δυνάμεις (στις πλευρικές επιφάνειες επαφής του αυλακιού) είναι μεγαλύτερες και επομένως και η τριβή με την τροχαλία είναι μεγαλύτερη από εκείνη που επιτυγχάνεται με τους επίπεδους ιμάντες, για την ίδια αρχική τάνυση. Γι αυτό και η περιφερειακή δύναμη και η μεταφερόμενη ισχύς είναι μεγαλύτερες και η μετάδοση πιο ασφαλής από πλευράς ολίσθησης.

24 Γιατί πρέπει να διατηρούνται καθαρές οι επιφάνειες ιμάντα-τροχαλιών ;

Γιατί λάδια ή σκόνες μπορεί να μειώσουν το συντελεστή τριβής και οξέα ή διαβρωτικά υγρά μπορεί να καταστρέψουν τον ιμάντα.

25 Ποιοι παράγοντες επιδρούν καθαριστικά στην καλή λειτουργία και την διάρκεια ζωής της ιμαντοκίνησης;

Η καθαριότητα των επιφανειών ιμάντα τροχαλιών
Οι διάμετροι των τροχαλιών
Η απόσταση των αξόνων των ατράκτων
Η περιφερειακή ταχύτητα
Η σχέση μετάδοσης (στην πράξη να μην ξεπεράσει το 1 / 6)
Το φαινόμενο της ολίσθησης (πρέπει να αποφεύγεται όσο είναι δυνατό)
Η αρχική τάνυση (τέντωμα) του ιμάντα

26 Με ποια κριτήρια γίνεται η εκλογή των τροχαλιών στην ιμαντοκίνηση ποια σχέση μας δίνει την διάμετρο της κινούσας τροχαλίας;

Οι διάμετροι των τροχαλιών δεν πρέπει να επιλέγονται :
πολύ μικρές, γιατί έτσι καταπονείται πολύ ο ιμάντας σε κάμψη, όταν τυλίγεται στο τόξο επαφής.
ούτε πολύ μεγάλες , διότι οι μεγάλες διάμετροι, εκτός από το μειονέκτημα όγκου-βάρους, έχουν ως αποτέλεσμα, για συγκεκριμένες στροφές και περιφερειακές ταχύτητες, μεγάλες φυγόκεντρες δυνάμεις. Έτσι ο ιμάντας έχει μια τάση απομάκρυνσης από την τροχαλία, όχι καλή πρόσφυση και τελικά μείωση της περιφερειακής δύναμης και της μεταφορικής ικανότητας της ιμαντοκίνησης ή φαινόμενα ολίσθησης.
Μια καλή περιοχή τιμών διαμέτρου της κινούσας τροχαλίας, που συνήθως είναι η μικρότερη, αφού οι κινητήριες μηχανές είναι κατά κανόνα πολύστροφες, είναι d = ( 80 -100 ) s, όπου s το πάχος του επίπεδου ιμάντα. Για τους τραπεζοειδείς ιμάντες μπορούν να χρησιμοποιηθούν και μικρότερες τιμές, γιατί έχουν, λόγω υλικών και τρόπου κατασκευής τους, μεγαλύτερη ευκαμψία.

27 Τι προβλήματα δημιουργούνται από την μικρή απόσταση των αξόνων στην ιμαντοκίνηση; Ποια είναι η ασφαλής απόσταση των αξόνων σε μια ιμαντοκίνηση;

Η μεγάλη απόσταση των αξόνων των ατράκτων δίνει μεγαλύτερες και ακριβότερες (λόγω μήκους ιμάντα) διατάξεις. αλλά η απόσταση των αξόνων σε περίπτωση ιμαντοκίνησης με επίπεδους ιμάντες θα πρέπει να είναι μεγαλύτερη κατά 2 μέτρα από το άθροισμα των διαμέτρων των τροχαλιών διαφορετικά λόγω του μικρού τόξου επαφής και της ύπαρξης μεγάλων σχέσεων μετάδοσης δημιουργείται ολίσθηση.

28 Πως επηρεάζει την ιμαντοκίνηση η περιφερειακή ταχύτητα;

μεγάλη περιφερειακή ταχύτητα , γιατί έχει ως αποτέλεσμα μεγάλη φυγόκεντρη δύναμη και κακή πρόσφυση.
ούτε και μικρή περιφερειακή ταχύτητα όμως είναι επιθυμητή , επειδή (ιδιαίτερα στις περιπτώσεις μεταφοράς μεγάλης ισχύος ), μικρή περιφερειακή ταχύτητα σημαίνει μεγάλη περιφερειακή δύναμη (για δεδομένη ισχύ P=F ν ). Έχουμε λοιπόν ανάγκη μεγαλύτερου ιμάντα και μεγαλύτερες καταπονήσεις των ατράκτων και των εδράνων.
Μια καλή περιοχή επιλογής είναι τότε γύρω στα 20 m/s

29 Πως επηρεάζει την ιμαντοκίνηση η σχέση μετάδοσης;

Η μέγιστη τιμή της σχέσης μετάδοσης σε μια ιμαντοκίνηση χωρίς τανυστήρα με την χρήση επίπεδων ιμάντων είναι 1/6 γιατί σε διαφορετική περίπτωση και ιδιαίτερα όταν οι απόσταση των αξόνων είναι μικρή, λόγω του μικρού τόξου επαφής δημιουργείται κακή πρόσφυση και ολίσθηση.
Η σχέση μετάδοσης στην ιμαντοκίνηση με τανυστήρα μπορεί να είναι και μεγαλύτερη από 1/6 αφού μεγαλώνει το τόξο επαφής καθώς και η απόσταση των αξόνων σημαντικά μικρότερη από την προαναφερόμενη.

 30 Πως επηρεάζει την ιμαντοκίνηση η ολίσθηση; τι κάνομε για να την αποφύγουμε;

Έχει σαν αποτέλεσμα μείωση των πραγματικών στροφών της κινούμενης τροχαλίας και της ικανότητας της διάταξης. Είναι αποδεκτή μια μείωση της τάξης του 2-3 %. Δηλαδή, ενώ θεωρητικά θα είχα 100 στροφές το λεπτό, λόγω ολίσθησης έχω 98 ή 97. Για την αντιμετώπιση του φαινομένου της ολίσθησης θα πρέπει πριν τεθεί σε λειτουργία η ιμαντοκίνηση να γίνεται η αρχική τάνυση
Τάνυση ονομάζεται το τέντωμα του ιμάντα . Γίνεται αρχικά πριν τεθεί σε λειτουργία η ιμαντοκίνηση. Η εκτίμηση της αρχικής τάνυσης γίνεται από το μελετητή της διάταξης με τη βοήθεια οδηγιών που δίνουν οι κατασκευαστές των ιμάντων. Επιτυγχάνεται με ειδικές διατάξεις απομάκρυνσης των τροχαλιών και μετριέται με κατάλληλα όργανα Κατά τη λειτουργία δεν μπορούμε να αποφύγουμε τη χαλάρωση του ιμάντα. Τότε συνηθίζεται η χρήση του τανυστήρα. Ο τανυστήρας είναι ένας τροχός που γυρίζει ελεύθερα στον άξονά του και τοποθετείται έτσι ώστε να πιέζει τον ελκόμενο κλάδο, με αποτέλεσμα:
να αυξάνει την τάνυση
να αποφεύγεται η χαλάρωση του ιμάντα κατά την λειτουργία του
να μεγαλώνει το τόξο επαφής
να έχουμε καλύτερη λειτουργία της ιμαντοκίνησης
να υπάρχει μικρότερη καταπόνηση ατράκτων και εδράνων
Η σχέση μετάδοσης στην ιμαντοκίνηση με τανυστήρα μπορεί να είναι και μεγαλύτερη από 1/6 αφού μεγαλώνει το τόξο επαφής καθώς και η απόσταση των αξόνων σημαντικά μικρότερη από την προαναφερόμενη.

31 Τι είναι ο τανυστήρας και τι επιτυγχάνουμε με τη χρήση του στην ιμαντοκίνηση;

Κατά τη λειτουργία του δεν μπορούμε να αποφύγουμε τη χαλάρωση του ιμάντα. Τότε συνηθίζεται η χρήση του τανυστήρα . Ο τανυστήρας είναι ένας τροχός που γυρίζει ελεύθερα στον άξονά του και τοποθετείται έτσι ώστε να πιέζει τον ελκόμενο κλάδο, με αποτέλεσμα:
να αυξάνει την τάνυση
να αποφεύγεται η χαλάρωση του ιμάντα κατά την λειτουργία του
να μεγαλώνει το τόξο επαφής
να έχουμε καλύτερη λειτουργία της ιμαντοκίνησης
να υπάρχει μικρότερη καταπόνηση ατράκτων και εδράνων
Η σχέση μετάδοσης στην ιμαντοκίνηση με τανυστήρα μπορεί να είναι και μεγαλύτερη από 1/6 αφού μεγαλώνει το τόξο επαφής καθώς και η απόσταση των αξόνων σημαντικά μικρότερη από την προαναφερόμενη.

32 Πως καταπονούνται οι ιμάντες κατά την λειτουργία τους; Σε τι καταπόνηση υπολογίζονται οι ιμάντες και γιατί;

Oι ιμάντες κατά την λειτουργία τους καταπονούνται κυρίως σε εφελκυσμό και σε κάμψη λόγω της περιέλιξής τους στις τροχαλίες. Για λόγους προστασίας του ιμάντα σε από υπερβολική κάμψη η διάμετρος της μικρής τροχαλίας συνήθως εκλέγεται 80 ως 100 φορές μεγαλύτερη από το πάχος του. Έτσι υπολογίζεται ο ιμάντας μόνο σε εφελκυσμό με βάση την περιφερειακή δύναμη F. Τα πάχη των επίπεδων ιμάντων είναι τυποποιημένα συνήθως από 4 ως 7 χιλιοστά και έτσι ο υπολογισμός γίνεται για το πλάτος του ιμάντα b.

1 Η ιμαντοκίνηση εφαρμόζεται σε μικρές αποστάσεις ατράκτων
Σ
Λ

2 Η διάταξη της ιμαντοκίνηση ς αποτελείται από δύο τροχαλίες και τον ιμάντα που τις συνδέει
Σ
Λ

3 Η μορφή της διατομής ενός ιμάντα μπορεί να είναι επίπεδη κυκλική η τραπεζοειδής
Σ
Λ

4 Με την ιμαντοκίνηση

α. Μεταδίδεται ευθύγραμμη κίνηση με δυνατότητα αυξομείωσης της μεταφερόμενης ροπής και ισχύος με μία σταθερή σχέση μετάδοσης είτε με μεταβολή της μέσα σε μια περιοχή τιμών

β. Μεταδίδεται περιστροφική κίνηση με δυνατότητα αυξομείωσης της μεταφερόμενης ροπής και ισχύος με μία σταθερή σχέση μετάδοσης είτε με μεταβολή της μέσα σε μια περιοχή τιμών

γ. Μεταδίδεται περιστροφική κίνηση με δυνατότητα αυξομείωσης της μεταφερόμενης ισχύος και μεταβολής των τροχαλιών με μία σταθερή σχέση μετάδοσης είτε με μεταβολή της μέσα σε μια περιοχή τιμών

δ. Μεταδίδεται περιστροφική κίνηση με δυνατότητα αυξομείωσης της μεταφερόμενης ροπής και στροφών είτε με μία σταθερή σχέση μετάδοσης είτε με μεταβολή της μέσα σε μια περιοχή τιμών

5 Η ιμαντοκίνηση καλύπτει ένα εύρος τιμών περιφερειακής ταχύτητας από 2 έως 60 m/sec.
Σ
Λ

 6 Οι ιμάντες λόγω της ευκαμψίας τους χρησιμοποιούνται σε περιπτώσεις που οι:

α. γεωμετρικοί άξονες των ατράκτων είναι παράλληλοι και τεμνόμενοι και σε περιπτώσεις που θέλουμε να έχουμε αντίθετη φορά περιστροφής των ατράκτων

β. γεωμετρικοί άξονες των ατράκτων είναι ασύμβατοι και κάθετοι και σε περιπτώσεις που θέλουμε να έχουμε αντίθετη φορά περιστροφής των ατράκτων

γ. γεωμετρικοί άξονες των ατράκτων είναι ασύμβατοι έως ασύμβατα κάθετοι μεταξύ τους και σε περιπτώσεις που θέλουμε να έχουμε αντίθετη φορά περιστροφής των ατράκτων

δ. τίποτα από τα παραπάνω

7 Οι τροχαλίες χαρακτηρίζονται από την διάμετρο τους και το πλάτος τους
Σ
Λ

8 Το πλάτος της τροχαλίας του ιμάντα υπολογίζεται από την σχέση:

α. b1= 1,4 z + 10mm
β. b1= 1,4 s + 10mm
α. b1= 1,4 t + 10mm
β. b1= 1,4 d + 10mm

9. Η διάμετρος της τροχαλίας της ιμαντοκίνησης είναι:

α. 80 με 100 s
β. 60 με l00 s
γ. 120 με 100s
δ. 180 με 200 s

10 Με την τάνυση του ιμάντα αναπτύσσονται κάθετες δυνάμεις μεταξύ του ιμάντα και της τροχαλίας στην περιοχή του τόξου επαφής
Σ
Λ

11 Σε μία ιμαντοκίνηση ο έλκοντας κλάδος αναγκάζει:

α. τον ιμάντα να απομακρυνθεί από την τροχαλία

β. τον ιμάντα να περιστραφεί

γ. την τροχαλία να απομακρυνθεί από τον ιμάντα

δ. την κινούμενη τροχαλία να περιστραφεί

 12. Η περιφερειακή δύναμη F σε μία ιμαντοκίνηση εξαρτάται:

α. από την μεταφερόμενη ροπή, την τιμή α του τόξου επαφής, την διάμετρο του ιμάντα. Η τιμή της εξαρτάται δε από το μήκος του ιμάντα

β. από την τιμή α του τόξου επαφής την διάμετρο του ιμάντα και την απόσταση, αξόνων.

γ. από τον συντελεστή τριβής μ την τιμή. α του τόξου επαφής και την αρχική τάνυση του ιμάντα. Η τιμή της εξαρτάται δε από το πάχος του ιμάντα από την κάθετη δύναμη που εμφανίζεται μεταξύ ιμάντα – τροχαλίας.

13. η μέγιστη τιμή της σχέσης μετάδοσης σε μια ιμαντοκίνηση είναι 1/6
Σ
Λ

14 Ο τανυστήρας είναι ένας τροχός ο οποίος γυρίζει ελεύθερα στον άξονά του και τοποθετείται έτσι ώστε να:

α. αυξάνει την μεταφερόμενη ισχύ στην ιμαντοκίνηση και μειώνει την διάμετρο των τροχαλιών

β. δημιουργεί τον έλκοντα και τον ελκόμενο κλάδο

γ. πιέζει τον ελκόμενο κλάδο και μειώνει την τάνυση και το τόξο επαφής

δ. πιέζει τον ελκόμενο κλάδο, αυξάνει την τάνυση, μεγαλώνει το τόξο επαφής και έτσι έχουμε καλύτερη λειτουργία και μικρότερη καταπόνηση ατράκτων και εδράνων και μεγαλύτερες σχέσεις μετάδοσης από 1/6.

15. Η σχέση μετάδοσης στην ιμαντοκίνηση με τανυστήρα είναι μικρότερη από 1/6
Σ
Λ