29/12/18

ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ


1 Τι είναι οι σύνδεσμοι και σε ποιες κατηγορίες χωρίζονται: ή
Τι είναι οι σύνδεσμοι και σε ποια είδη διακρίνονται, ανάλογα με τις λειτουργικές τους λεπτομέρειες και το σκοπό που επιτελούν

 Οι σύνδεσμοι είναι τα στοιχεία που χρησιμοποιούνται για την ένωση ατράκτων με σκοπό την ομαλή μεταφορά της ροπής από τη μία άτρακτο στην άλλη.
Διακρίνονται σε τρεις κατηγορίες
σταθερούς ή άκαμπτους
κινητούς ή εύκαμπτους
λυόμενους (συμπλέκτες)

2. Σε ποιες περιπτώσεις χρησιμοποιούνται και ποιοι είναι οι σταθεροί σύνδεσμοι;

Οι σταθεροί σύνδεσμοι συνδέουν δύο ατράκτους με σκοπό τη μεταφορά της ροπής από τη μία στην άλλη με σταθερό ρυθμό. Το χαρακτηριστικό τους γνώρισμα είναι ότι δεν επιτρέπουν ούτε την αξονική ούτε την ακτινική μετατόπιση της μίας ατράκτου ως προς την άλλη.
Οι σταθεροί σύνδεσμοι είναι ο Κελυφωτός ο δισκοειδής και ο σύνδεσμος τύπου Σέλλερς .

3 Σε ποιες περιπτώσεις χρησιμοποιούνται και ποιοι είναι οι κινητοί ή εύκαμπτοι σύνδεσμοι;

Οι «κινητοί» ή «εύκαμπτοι» σύνδεσμοι μεταφέρουν τη ροπή από τη μία άτρακτο στην άλλη με ρυθμό σταθερό ή και μεταβλητό, Παράλληλα όμως επιτρέπουν την αξονική μετατόπιση των δύο ατράκτων ή τη μικρή κλίση της μίας προς την άλλη ή ακόμα και την απόσβεση στρεπτικών κραδασμών κατά τη μεταφορά της ροπής από τη μία άτρακτο στην άλλη (όταν ο ρυθμός μεταφοράς της ροπής δεν είναι σταθερός).
Βάσει λοιπόν των παραπάνω χαρακτηριστικών τους, μπορούν να διακριθούν σε:
"αξονικά" κινητούς συνδέσμους ή "αξονικούς"
"γωνιακά" κινητούς ή "αρθρωτούς" και σε
εύκαμπτους (κατά το μέγεθος της μεταφερόμενης ροπής), ελαστικούς ή κόπλερ.
Πολλές φορές οι δύο πρώτοι τύποι είναι δυνατό να συνδυασθούν στο ίδιο εξάρτημα.

4 Σε ποιες περιπτώσεις χρησιμοποιούνται και ποιοι είναι οι λυόμενοι σύνδεσμοι;

Χρησιμοποιούνται σε περιπτώσεις που υπάρχει ανάγκη διακοπής και στη συνέχεια επανασύνδεσης της ροπής που μεταφέρουν οι συνδεόμενοι άτρακτοι , χωρίς το σταμάτημα της περιστροφής της κινητήριας ατράκτου.
Οι συνήθως χρησιμοποιούμενοι συμπλέκτες λειτουργούν λόγω της ανάπτυξης τριβής ολισθήσεως μεταξύ δύο ή περισσότερων επιφανειών. Υπάρχουν όμως και υδραυλικοί συμπλέκτες στους οποίους η λειτουργία είναι περισσότερο πολύπλοκη.

5 Ποια είναι τα μορφολογικά χαρακτηριστικά του « Κελυφωτού » συνδέσμου ποια τα υλικά κατασκευής του και τι γνωρίζετε για την τοποθέτηση και λειτουργία του;

Ο Κελυφωτός σύνδεσμος αποτελείται από δύο χυτοσιδηρά ημικυλινδρικά κελύφη που συνδέονται μεταξύ τους με κοχλίες (βίδες) και σχηματίζουν ένα κυλινδρικό θάλαμο (κέλυφος) στο εσωτερικό του οποίου υπάρχει ένας σφηναύλακας για την τοποθέτηση σφήνας, μέσω της οποίας γίνεται η ομαλή μεταφορά της ροπής από τη μία άτρακτο στην άλλη χωρίς ολίσθηση.
Ο Κελυφωτός σύνδεσμος παρέχει τη δυνατότητα εύκολης και γρήγορης αποσυναρμολόγησης του, γι' αυτό και τοποθετείται συνήθως σε σημεία που απαιτείται συχνή αποσύνδεση των ατράκτων. Για να δουλέψουν αυτοί οι σύνδεσμοι απαιτείται καλό κεντράρισμα των ατράκτων, η ζυγοστάθμιση όμως είναι ατελής (λόγω έλλειψης αξονικής συμμετρίας) γι' αυτό και δεν είναι δυνατό να χρησιμοποιηθεί για σύνδεση αξόνων-ατράκτων που περιστρέφονται με πολλές στροφές.

6 Πλεονεκτήματα μειονεκτήματα Κελυφωτών συνδέσμων

Ο Κελυφωτός σύνδεσμος παρέχει δυνατότητα εύκολης αποσυναρμολόγησης των ατράκτων καλό κεντράρισμα αλλά όχι καλή ζυγοστάθμιση

7 Ποια είναι τα μορφολογικά χαρακτηριστικά του Δισκοειδή συνδέσμου ποια τα υλικά κατασκευής του και τι γνωρίζετε για την τοποθέτηση και λειτουργία του;

Ο Δισκοειδής σύνδεσμος αποτελείται από δύο χυτοσιδήρους ή χαλύβδινους δίσκους που φέρουν περιφερειακά εγκάρσιες τρύπες για τοποθέτηση κοχλιών, ενώ στο εσωτερικό τους υπάρχουν σφηναύλακες για την τοποθέτηση σφηνών για τη μεταφορά της ροπής. Για το κεντράρισμα των δύο δίσκων διαμορφώνονται στο μέτωπο τους πατούρες ("αρσενική" στο ένα και "θηλυκή" στο άλλο)
Για την τοποθέτησή τους ακολουθούνται τα παρακάτω βήματα τοποθετούνται οι σφήνες στους σφηναύλακες των δύο ατράκτων.
Στη συνέχεια συναρμολογείται κάθε δίσκος του συνδέσμου με την άτρακτο του και τα ζεύγη των ατράκτων-δίσκων έρχονται σε επαφή στο ίδιο κέντρο (με τη βοήθεια των πατούρων στο μέτωπο τους).
Τέλος τοποθετούνται οι εγκάρσιοι κοχλίες στις περιφερειακές τρύπες.
Οι κοχλίες σφίγγονται προοδευτικά και αντιδιαμετρικά, ώστε να μη στρεβλωθούν οι δύο δίσκοι.
Τα έδρανα στήριξης των ατράκτων πρέπει να τοποθετούνται κοντά στους συνδέσμους και να είναι διαιρούμενα, ώστε να είναι δυνατή η συναρμολόγηση-αποσυναρμολόγηση ατράκτων και συνδέσμου.
Η ομοιόμορφη περιφερειακή κατανομή των κοχλιών (στο Δισκοειδή σύνδεσμο ) παρέχει καλύτερη ζυγοστάθμιση

8 Που πλεονεκτεί ο δισκοειδής σύνδεσμος  σε σχέση με τον Κελυφωτό  ;

Στο ότι η ομοιόμορφη περιφερειακή κατανομή των κοχλιών (στο Δισκοειδή σύνδεσμο ) παρέχει καλύτερη ζυγοστάθμιση

9 Σε ποιες περιπτώσεις χρησιμοποιείται ο σύνδεσμος τύπου Σέλλερς και ποια είναι τα πλεονεκτήματά του;

Ο σύνδεσμος τύπου Σέλλερς μπορεί να συνδέσει άξονες χωρίς διαμόρφωση σφηναυλάκων στα άκρα τους ή και άτρακτο με πλήμνη. Γι’ αυτό το λόγο η κατανομή της μάζας γύρω από τον άξονα περιστροφής είναι απόλυτα συμμετρική, χαρακτηριστικό που του προσφέρει πολύ καλή ζυγοστάθμιση και άρα εργασία χωρίς προβλήματα ταλαντώσεων



10 Τι γνωρίζετε για τους αξονικά κινητούς συνδέσμους

Οι αξονικά κινητοί σύνδεσμοι επιτρέπουν τη μεταφορά ροπής από την μία άτρακτο στην άλλη ακόμα και αν οι δύο άτρακτοι μετατοπιστούν αξονικά. Η αξονική μετατόπιση μπορεί να οφείλεται:
Σε θερμοκρασιακή μεταβολή που προκαλεί διαστολή ή συστολή των ατράκτων.
Είτε σε Μηχανική μετατόπιση η οποία συνήθως συνδυάζεται με και με κλίση των ατράκτων
Μορφολογικά χαρακτηριστικά υλικά κατασκευής
Αποτελούνται από 2 τμήματα το πρώτο τμήμα είναι ένα πολύσφηνο με εσοχές (θηλυκό) που είναι διαμορφωμένο ή προσαρμοσμένο στην μια άτρακτο και το δεύτερο τμήμα αποτελείται από ένα πολύσφηνο με εξοχές (αρσενικό) είναι διαμορφωμένο ή προσαρμοσμένο στην άλλη άτρακτο.
Οι σύνδεσμοι αυτοί τοποθετούνται στις περιπτώσεις που υπάρχουν μεγάλα ανοίγματα ατράκτων. Τα δόντια τους πρέπει να λιπαίνονται για να διευκολύνεται η αξονική μετατόπισή τους.

11 Ποιοι είναι οι τύποι των "γωνιακά" κινητών ή "αρθρωτών" συνδέσμων;

Είναι ο σύνδεσμος Cardan ή σύνδεσμος "σταυρού" και ο σύνδεσμος "σταθερής ταχύτητας" ή σύνδεσμος Birfield.

12 Τι γνωρίζετε για τους αρθρωτούς συνδέσμους

Αυτοί είναι: ο σύνδεσμος Cardan ή σταυρός και ο σύνδεσμος σταθερής ταχύτητας ή Birfield. Κατασκευάζονται συνήθως από χάλυβα και σπανιότερα από χυτοσίδηρο.
Ο σύνδεσμος Cardan αποτελείται από 2 δύο ομφαλούς (ένας για κάθε άτρακτο). Οι ομφαλοί είτε σφηνώνονται είτε συνδέονται με δίσκο και κοχλίες στο άκρο κάθε ατράκτου. Κάθε ομφαλός φέρει διαμετρικά δύο τρύπες που είναι οι εδράσεις των στροφέων των άκρων του σταυρού. Γι αυτό και ο σύνδεσμος ονομάζεται σταυρός, οι στροφείς έχουν την δυνατότητα να κάνουν μικρή περιστροφή γύρω από τα σημεία που εδράζονται ώστε να εξασφαλίζεται η μεταφορά της ροπής από την μία άτρακτο στην άλλη ακόμα και όταν υπάρχει κλίση μεταξύ τους.
Τοποθέτηση και λειτουργία
Οι σύνδεσμοι αυτοί τοποθετούνται σε ατράκτους που μπορεί κατά την λειτουργία τους να σχηματίσουν γωνία 5- 8 μοίρες. Ο σύνδεσμος σταθερής ταχύτητας έχει το πλεονέκτημα της σταθερής ταχύτητας περιστροφής της μιας ατράκτου σε σχέση με την άλλη ενώ στο σύνδεσμο Cardan η σχέση των στοφών των δύο ατράκτων εξαρτάται από την γωνία που σχηματίζουν μεταξύ τους. Για να λειτουργήσουν ομαλά οι αρθρωτοί σύνδεσμοι θα πρέπει να λιπαίνονται συστηματικά με γράσο στα σημεία εδράσεως του σταυρού ο Cardan και ο σφαιρικός βολβός στον Birfield

13 Που πλεονεκτεί ο σύνδεσμος birfield σε σχέση με τον σύνδεσμο cardan ;

Ο σύνδεσμος Birfield παρέχει το πλεονέκτημα σταθερής ταχύτητας περιστροφής της μίας ατράκτου σε σχέση με την άλλη, σε αντίθεση με το σύνδεσμο Cardan όπου η σχέση στροφών της μίας και της άλλης ατράκτου εξαρτάται από τη γωνία των δύο ατράκτων.

14 Τι είναι αυτό που βοηθάει πολύ στην ομαλή λειτουργία των αρθρωτών συνδέσμων ;

Η ομαλή λειτουργία των αρθρωτών συνδέσμων στηρίζεται στη συστηματική λίπανση τους με γράσο, ώστε τα σημεία εδράσεών του "σταυρού" στο σύνδεσμο Cardan ή του σφαιρικού βολβού του συνδέσμου Birfield να συνεργάζονται αρμονικά με τους αντίστοιχους ομφαλούς τους .

15 Τι γνωρίζετε για τους εύκαμπτους συνδέσμους;

Οι σύνδεσμοι αυτοί χρησιμοποιούνται συνήθως στις απευθείας μεταδόσεις κινήσεως όπως είναι οι συνδέσεις ηλ/ρων με την άτρακτο μίας αντλίας κ.λ.π.
Μορφολογικά χαρακτηριστικά υλικά κατασκευής
Οι σύνδεσμοι αυτοί επιτρέπουν στις ατράκτους που συνδέουν μικρές μετατοπίσεις και κυρίως εξομαλύνουν τις όποιες μεταβολές της ροπής που δέχονται από την μία άτρακτο ώστε αυτή να μεταφερθεί ομαλά προς την άλλη. Οι ελαστικοί σύνδεσμοι μπορούν ακόμα να παραλάβουν μικρά γεωμετρικά σφάλματα που προέρχονται από κακή τοποθέτηση των ατράκτων. Για να υπάρχει ομαλή μεταβίβαση της ροπής από την μία άτρακτο στην άλλη οι σύνδεσμοι αυτοί κατασκευάζονται με τέτοιο τρόπο ώστε ανάμεσα στα δύο τμήματα που τους αποτελούν να παρεμβάλλονται σώματα που παραμορφώνονται ελαστικά. Τα εξαρτήματα αυτά συνήθως είναι από φυσικό η συνθετικό καουτσούκ και έτσι απορροφούν τους κραδασμούς και τις ταλαντώσεις που μπορεί να προκληθούν κατά την μεταφορά της ροπής.  
Τοποθέτηση και λειτουργία
Το κάθε τμήμα των εύκαμπτων συνδέσμων (ομφαλός ) τοποθετείται στα άκρα των ατράκτων είτε με συναρμογή σύσφιξης είτε με την βοήθεια συνδέσμου Σέλλερς. Πρέπει να γίνεται έλεγχος της στρεπτικής ακαμψίας των συνδέσμων ώστε να μπορούν πάντα να αποσβένουν ομαλά της μεταβολές τις ροπής.
16 Πως γίνεται η τοποθέτηση των «εύκαμπτων» συνδέσμων και τι πρέπει να προσέξουμε για τη σωστή  λειτουργία τους ;

Η τοποθέτηση των δύο ομφαλών των εύκαμπτων συνδέσμων στα άκρα των ατράκτων γίνεται συνήθως με συναρμογή σύσφιγξης ή και με τη μέθοδο τύπου Σέλλερς
Ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δίνεται στον έλεγχο στρεπτικής ακαμψίας των συνδέσμων αυτών, ώστε να είναι πάντα ικανοί να αποσβένουν ομαλά της αντίστοιχες μεταβολές της ροπής.

17 Τι γνωρίζετε για τους Λυόμενους Συνδέσμους ή συμπλέκτες

Χρησιμοποιούνται σε περιπτώσεις που υπάρχει ανάγκη διακοπής και στην συνέχεια επανασύνδεσης της ροπής που μεταφέρουν οι συνδεόμενοι άτρακτοι χωρίς το σταμάτημα της περιστροφής της κινητήριας ατράκτου.
Οι πιο συνηθισμένοι  συμπλέκτες είναι οι συμπλέκτες τριβής και οι υδραυλικοί συμπλέκτες.
Τοποθέτηση και λειτουργία
Οι συμπλέκτες τριβής λειτουργούν ομαλά έως την στιγμή που οι τριβόμενες επιφάνειες δεν ολισθαίνουν μεταξύ τους οπότε όλη η ισχύς μεταβιβάζεται από την κινητήρια στην κινούμενη άτρακτο. Όταν όμως η ολίσθηση είναι σημαντική τότε χάνεται μεγάλο τμήμα της μεταφερόμενης ισχύος λέμε ότι αυτός ολισθαίνει ή πατινάρει και θα πρέπει να αντικατασταθούν οι επιφάνειες τριβής, οι συμπλέκτες κατασκευάζονται με τέτοιο τρόπο ώστε η αντικατάσταση του δίσκου ή των δίσκων τριβής να είναι εύκολη. Στους υδραυλικούς συμπλέκτες θα πρέπει γίνεται έλεγχος επάρκειας του λαδιού λειτουργίας και έλεγχος των παρεμβυσμάτων για τυχόν διαρροές του λιπαντικού τους.

1 Οι σύνδεσμοι χωρίζονται σε 3 κατηγορίες σταθεροί κινητοί και λυόμενοι
Σ
Λ

2. Σταθεροί σύνδεσμοι είναι οι:

α. Ο Κελυφωτός ο σταυρός και ο συμπλέκτης
β. Ο δισκοειδής ο μετατροπέας ροπής και ο Σέλλερς
γ. Ο δισκοειδής ο Κελυφωτός και ο Σέλλερς

3 Ο Κελυφωτός σύνδεσμος επιτρέπει γωνιακή μετατόπιση των ατράκτων
Σ
Λ

4 Ο Κελυφωτός σύνδεσμος παρέχει δυνατότητα εύκολης αποσυναρμολόγησης των ατράκτων καλό κεντράρισμα αλλά όχι κάλλη ζυγοστάθμιση
Σ
Λ

5 Ο δισκοειδής σύνδεσμος προσφέρει καλή ζυγοστάθμιση των ατράκτων
Σ
Λ

6 Οι κινητοί ή εύκαμπτοι σύνδεσμοι εκτός από μεταφορά ροπής επιτρέπουν και τα εξής:

α. Μικρή αξονική μετατόπιση των ατράκτων.
β. Δυνατότητα περιστροφής τους ακόμα και όταν έχουν μικρή κλίση η μία προς την άλλη.
γ. Απόσβεση στρεπτικών κραδασμών κατά την μεταφορά ροπής από την μία στην άλλη. και παραλαβή γεωμετρικών σφαλμάτων
δ. Όλα τα παραπάνω

7 Οι κινητοί σύνδεσμοι είναι:

α. ο Κελυφωτός ο σταυρός και ο συμπλέκτης
β. ο δισκοειδής ο μετατροπέας ροπής και ο Σέλλερς
γ. οι αξονικά κινητοί οι γωνιακά κινητοί ή αρθρωτοί και οι εύκαμπτοι-ελαστικοί ή κόπλερ
δ. κανένας από τους παραπάνω

8 Οι γωνιακά κινητοί σύνδεσμοι είναι οι:

α. ο σταυρός
β. ο σύνδεσμος σταθερής ταχύτητας
γ. ο μετατροπέας ροπής
δ. τίποτα από τα παραπάνω
ε. τα α και β